Kolumni: Mestaruuksien osoitteet ovat jo tiedossa

"Latvalalle ja Lapille soisi jo sijoituksia kauden päättävistä Walesin ja Australian MM-ralleista", kirjoittaa Ari Mäntylä kolumnissaan.

Sebastien Ogier juhlii todennäköisesti kuljettajien maailmanmestaruutta jo seuraavassa MM-rallissa kolmen viikon kuluttua. Ranskalaisen 37 pisteen johto ennen kahta viimeistä osakilpailua tarkoittaa, että Ott Tänakille ja Thierry Neuvillelle ei välttämättä riitä edes voitto Walesin MM-rallista pitääkseen mestaruushaaveita elossa kauden päätösralliin asti Ogierille riittää, että piste-eroa on hänen hyväkseen 31 pistettä, kun autot ajavat palkintopallille 29. lokakuuta.

M-Sportin merkkimestaruus on jo käytännössä varma. Mikäli Ogier ja Tänak olisivat keränneet kolme pistettä enemmän Katalonian MM-rallista, olisi tallipäällikkö Malcolm Wilson päässyt juhlimaan valmistajien mestaruutta jo eilen. Mutta ehkäpä Wilson haluaakin sinetöidä tittelin kotimaansa rallissa.

Ogierille kuljettajien tuleva mestaruus on viides, mutta Fordille merkkimestaruus on vasta neljäs. Edellisen kerran Ford juhli valmistajien mestaruutta vuonna 2007, kun M-Sportin kuljettajina ajoivat Marcus Grönholm ja Mikko Hirvonen.

Wilson sijoitti paljon rahaa Ogierin pestaamiseen ja nyt voi sanoa, että se kannatti. Wilson halusi palauttaa Fordin voittajaksi ja mestariksi, että amerikkalainen autonvalmistaja palaisi rallin MM-sarjaan tehdastallina. Näin saattaa tapahtua.

Ford ilmoitti viime viikolla vetäytyvänsä rallicrossin MM-sarjasta strategisten syiden takia. Se voisi tarkoittaa paluuta rallin MM-sarjaan tehdastallina.

Jos Ford vahvistaa tukeaan M-Sportille, on Wilsonilla taloudelliset mahdollisuudet tarjota Ogierille jatkosopimusta. Fordin tuen määrästä riippuu, että pystyykö Wilson pitämään tallissaan myös Tänakin. Jos ei, niin virolainen siirtyy todennäköisesti Toyotalle.

Jari-Matti Latvala ja Esapekka Lappi jatkavat Tommi Mäkisen johtamassa Toyotan rallitallissa myös ensi vuonna. Juho Hänninen on ajanut kolme kertaa neljän parhaan joukkoon kolmessa viime rallissa, mitä voi pitää hyvänä suorituksena. Mutta onko Hänninen riittävän hyvä, että hän saisi Mäkiseltä jatkopestin vuodelle 2018?

Hännisen paikkaa kärkkyy Tänakin ohella Teemu Suninen, jonka toinen vaihtoehto on mennä M-Sportille. Mäkinen voi myös pedata tulevaisuutta ja pestata 17-vuotiaan Kalle Rovanperän pois markkinoilta. Rovanperä voisi ensi vuonna jakaa kolmannen auton joko Hännisen tai Sunisen kanssa. Rovanperä voi alaikäisenä osallistua vain Meksikon, Argentiinan ja Jyväskylän MM-ralleihin ensi vuonna. Rovanperä täyttää 18 vuotta 1. lokakuuta, jonka jälkeen ajetaan Walesin, Katalonian ja Australian MM-rallit. Se olisi riittävä ohjelma Rovanperän debyyttikaudelle WRC-autojen MM-sarjassa.

Hyundaille Katalonian MM-ralli oli katastrofi ja talli alkaa valmistautua ensi kauteen. Kun Kris Meeke osoitti Citroenin palanneen varjojen mailta, voi löpinät Sebastien Loebin paluusta lopettaa. Lisäksi Peugeot ilmoitti Loebin olevan vahvasti kiinni rallicrossin MM-sarjassa myös ensi vuonna.

Latvalalle ja Lapille soisi jo sijoituksia kauden päättävistä Walesin ja Australian MM-ralleista. Jos Toyota aikoo taistella mestaruuksista kaudella 2018, olisi Latvalan ja Lapin saatava viettää talvitaukoa pikemmin voittojen kuin keskeytysten kera.