Kolumni: Voittaja-auto tehdään testaamalla

Evans ja M-Sport tuntevat Walesin olosuhteet kuin omat taskunsa, toimittaja Ari Mäntylä kirjoittaa.

M-Sportin kolmikko Elfyn Evans, Ott Tänak ja Sebastien Ogier ajoi pitkään kolmoisjohdossa Walesin MM-rallissa. He kaikki ovat nopeita kuljettajia ja Ford on ollut MM-sarjan luotettavin auto, mutta hallinnan taustalla on muutakin.

Walesin MM-ralli on M-Sportin kotikilpailu ja Evansille se on sitä kirjaimellisesti. Rallin reitti kulki lauantaina vain viiden kilometrin päästä Evansin kodista.

Evans ja M-Sport tuntevat Walesin olosuhteet kuin omat taskunsa. He ovat testanneet Walesissa perusteellisesti ja rakentaneet Fordin WRC-auton Walesin teille sopivaksi. Työn jälki on nähtävissä rallin tulosluettelosta.

Vastaava hallintaa nähtiin Jyväskylän MM-rallissa heinäkuussa. Toyotan kolmikko Jari-Matti Latvala, Esapekka Lappi ja Juho Hänninen ajoi kolmoisjohdossa ennen kuin Latvala joutui keskeyttämään Toyotan moottorin ohjausyksikön hajottua. Tommi Mäkisen johtama Toyota Gazoo Racing oli testannut WRC-Yarista 15 kuukautta Keski-Suomen sorateillä. Toyotalla oli ylivoimaisesti paras tietämys Jyväskylän MM-rallin olosuhteista ja se myös näkyi tulosluettelossa. Lappi voitti kilpailun ja Hänninen oli kolmas.

Ford selvitti kunnialla Jyväskylän MM-rallin, vaikka Ogier ajoi ulos sekä testeissä että itse kisassa. Evans hyökkäsi toiseksi ja Teemu Suninen asiakasautollaan neljänneksi.

Ikävä kyllä Toyota ei selviä kuivin jaloin Walesista. Toyotan rallitalli epäonnistui testeissä, kun WRC-Yarikset säädettiin kisakuntoon lähes helteisessä kelissä.

Testissä Yarikseen ei kertynyt kymmenien kilojen mutakuormaa, joten olosuhteet Walesin rallissa perjantaina yllättivät täysin Toyota-pilotit. Kun WRC-autoon rapataan pahimmillaan 120 kilon mutakuorma, muuttaa se auton ajettavuutta merkittävästi.

Toyotan WRC-auto lihoi mutaisilla teillä takapainoiseksi, minkä takia etupyöriin ei löytynyt riittävästi pitoa ja auto alkoi puskea mutkissa. Kuljettajat menettivät luottonsa autoon ja se näkyi tulosluettelossa. Latvalan, Hännisen ja Lapin ralli meni pilalle perjantain pätkillä.

Walesin MM-rallin perjantai oli yksi kauden heikoimmista esityksistä Toyotan rallitallille. MM-sarjan tulokastalli sai tylyä oppia ensi kautta varten. Voittaakseen valmistajien maailmanmestaruuden täytyy Toyota Gazoo Racingin saada auto kilpailukykyiseksi jokaiseen kauden 13 MM-ralliin.

M-Sport onnistui siinä tänä vuonna. Heillä on ollut mies palkintopallilla kauden jokaisessa rallissa. Siksi M-Sport juhlii tänä vuonna sekä kuljettajien että valmistajien maailmanmestaruutta.

Latvala tipahti viidenneksi Walesin MM-rallissa