Korsikasta jäi hyvä jälkimaku Mäkisen tallille

Korsikan MM-rallin maalissa nähtiin monta iloista ilmettä ja nauravaa naamaa. Onnellisin kaikista oli Thierry Neuville, joka karisti alkukauden kirouksensa ja pystyi tällä kertaa pitämään käskipaikkansa maaliin asti. Neuville johti selkeällä erolla sekä Monte Carlon että Ruotsin ralleja, mutta hölmöili molemmat tulossa olevat voitot ulosajoihin.

Neuvillen ykköstila hyväksyttiin laajalti varikolla. Belgialainen on ollut alkukauden nopein kuljettaja ja hänelle suotiin kernaasti onnistuminen. Voitto oli sitä paitsi vasta Neuvillen kolmas MM-sarjassa. Edelliset ykköstilat ovat tulleet Sardiniasta viime vuonna ja Saksasta vuonna 2014.

Mielissään oli myös kuljettajien MM-sarjaa johtava Sebastien Ogier, joka viimeisellä erikoiskokeella pystyi nousemaan takaisin kakkospaikalle.

Jari-Matti Latvala puolestaan ajoi kilpailun ainoan pohja-aikansa parhaaseen mahdolliseen paikkaan. Viimeisen erikoiskokeen nopeimman ajan ansiosta Latvala kohensi sijoituksensa neljänneksi sekä saalisti viisi bonuspistettä. Takkuisesti sujuneen viikonlopun jälkeen bonuspätkällä onnistuminen oli tuuletuksen arvoinen suoritus sekä Latvalalle että Toyotan rallitallille.

Rallin MM-sarjasta on nyt ajettu neljä osakilpailua ja jokainen tehdastalli on päässyt juhlimaan voittoa.

Urheilullisesti kausi on siis alkanut täydellisesti. Jos vastaavalla vuorovedolla mennään kauden loppuun asti, on rallivuodesta 2017 tulossa tämän vuosituhannen mielenkiintoisin.

Tommi Mäkisen johtamalle Toyotan rallitallille Korsikan ralli osoittautui hankalaksi. Latvala sai Yariksen mieleisekseen vasta lauantaina iltapäivällä. Kun autoa joudutaan säätämällä muuttamaan kilpailukykyiseksi varsinainen kilpailun aikana, kielii se kesken jääneestä työstä testien aikana.

Korsikan ja Meksikon ralleissa nähtiin, että Toyotan rallitallilla on vielä paljon opittavaa. Meksikossa Latvala putosi kärkikahinoista heti ensimmäisellä erikoiskokeella, kun Yariksen moottori kuumeni liikaa. Moottoria ei oltu testattu korkeassa ilmanalassa muuten kuin penkissä ja se ei ollut riittävästi.

Korsikan asvaltilla Latvalalta odotettiin parempaa vauhtia, sillä Yarista on testattu myös asvaltilla paljon. Mutta ehkä nyt palattiin vain normaaliin päiväjärjestykseen.

Tämän kauden piti olla oppivuosi Toyotan rallitallille, mutta hyvin menneiden Monte Carlon ja Ruotsin rallin jälkeen odotukset lähtivät laukalle.

Latvala voi toki voittaa kuljettajien maailmanmestaruuden tänä vuonna, mutta se näyttää nyt työläämmältä kuin Ruotsin rallin jälkeen.

Toyotan rallitallin väki voi Puuppolassa olla kuitenkin tyytyväinen alkukauden saldoon. Latvala on kuljettajien MM-sarjassa toisena, eikä kukaan uskonut moiseen ennen kauden alkua. Ruotsin rallin voitto ja kakkossija Montesta ovat myös enemmän kuin mitä tälle kaudelle uskallettiin toivoa.

Viimeisen erikoiskokeen pohja-aika Korsikalla oli todiste siitä, että Toyota Yaris WRC on nopea ja kilpailukykyinen. Yariksen suorituskyvyn suhteen ei tarvitse olla huolissaan. MM-rallien voittaminen vaatii vain työtä ja sitä Puuppolassa ollaan valmiita tekemään, että Latvala ja Toyota tappelevat palkintosijoista jatkossakin.