Lappia juhlittiin kuin voittajaa - oli iloinen ja helpottunut toisesta sijastaan

Kun Esapekka Lappi saapui kilpailun päätteeksi Citroenin huoltopilttuuseen Jyväskylän MM-rallissa, sai hän voittajan vastaanoton. Vaikka Lappi oli sijoittunut "vain" toiseksi, olivat ranskalaisen rallitallin insinöörit ja mekaanikiot haltioissaan.

– Olemme tehneet paljon töitä ja pystyneet kehittämään auton sellaiseksi, että Esapekka pystyi ajamaan tällaisen tuloksen. Tämä tuntuu siinä mielessä voitolta, Citroenin tallipäällikkö Pierre Budar iloitsi.

Lappi voitti Jyväskylän MM-rallin kaksi vuotta sitten, joten hän tietää miltä voittajasta tuntuu.

– Tämä tuntuu kuin voitolta. Kauden paras kisani. Olen todella tyytyväinen viikonloppuun. Olen iloinen ja helpottunut, Lappi riemuitsi.

Lappi sijoittui toiseksi myös Ruotsin rallissa helmikuussa, mutta hän arvotti Jyväskylän MM-rallin toisen sijan korkeammalle.

– Auto toimi hienosti ja pystyttiin haastamaan Toyotat. Tämä onnistuminen tuli tosi tärkeään paikkaan, Lappi korosti.

 

Ott Tänak otti voiton 25,8 sekunnin erolla. Lapin mukaan paras mies voitti.

– Minun taidot eivät riitä Tänakin vauhtiin, eikä riitä autonkaan. Mentiin ihan limitillä koko ajan. Maksimitulos meiltä, Lappi sanoi.

Lappi kävi kovan taistelun kärkisijoista Tänakin, Jari-Matti Latvalan ja Kris Meeken kanssa perjantaina ja lauantaiaamuna. Taisto ratkesi Tänakin hyväksi ja Lapin eduksi lauantaina Kakaristossa, kun Latvala ja Meeke sortuivat ajovirheeseen.

– En ole ikinä ajanut näin kovaa Jyväskylässä, Lappi siunaili vielä maalissakin.

Armottomasta vauhdista raportoi myös Latvala, joka sijoittui kolmanneksi 7,6 sekuntia Lappia huonommalla ajalla.

– Lauantaina aamulla ajettiin sellaista vauhtia, että se oli kyllä kylmää kyytiä. Kakaristoon ajettiin 45 sekuntia parempi aika kuin vuonna 1997, kun se ajettiin tässä muodossa edellisen kerran, Latvala huomautti.

Tänak niisti Päijälän pohja-ajasta 12 sekuntia lauantaina.

 

Moni hämmästeli Lapin vauhtia viikonloppuna. Mistä hän kaivoi moisen kiireen?

– Saatiin auto kuntoon. Kauden alkua voisi verrata siihen, että ampuisi aseella, jonka tähtäin on vinossa. Me saatiin autoon uusi etulukko ja tähtäin suoraan, Lappi vertasi.

Lapin nyt käyttämä tasauspyörästön lukko on kaksi vuotta sitten luokiteltu osa, joka ei aikoinaan sopinut kenenkään ajotyylille Citroenilla. Kun Lappi vaatimalla vaati autoonsa erilaista etulukkoa, keksi joku kaivaa vanhan osan hyllystä.

– Mulla se sitten toimi. Se oli helpottava asia. Nähtiin, että vika ei ole minussa. Että kyllä minä vielä osaan autoa ajaa, Lappi huomautti.

Budar vakuutti, että Citroenilla on ollut täysi luotto Lappiin vaikeuksista huolimatta.

– Olin varma, että Esapekka ja Janne (Ferm) pystyvät ajamaan tällaisen tuloksen. He ovat fantastisia kuljettajia ja olen ylpeä, että he ovat meillä, Budar ylisti.

 

Kun Citroen C3 on nyt saatu Lapin ajotyylille sopivaksi, niin pieksämäkeläisen voisi olettaa menestyvän loppukauden ralleissa.

– Tämä on vain yksi kilpailu ja meidän pitää saada tälle jatkumoa. Voisi olettaa, että auto olisi parempi myös Walesissa ja Espanjassa, Lappi sanoi.

Samaa mieltä oli tallipäällikkö Budar.

– Vielä on töitä tehtävänä, että Esapekka pystyy nousemaan palkintopallilla korkeimmalle korokkeelle, Budar totesi.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .