Latvala into piukeana Meksikon ralliin – "Sekä mies että auto ovat iskussa"

Jari-Matti Latvala tavoittelee tasaista suoritusta.

Toyotan rallitallin suomalaiskuski Jari-Matti Latvala on puhunut maailmanmestaruusunelmastaan jo vuosia. Yritykset sekä M-Sport Fordin että Volkswagenin talleissa eivät tuoneet toivottua tulosta.

Toista kauttaan Toyotan ”suomalaistiimissä” ajava Latvala oli viime kaudella päätöskisaa lukuun ottamatta uransa varmimmassa kunnossa. Aiemmin virheherkkänä kuljettajana tunnettu tuurilainen teki vaikutuksen japanilaisvalmistajan debyyttikaudella. Nyt toisella sesongilla mestaruus on jälleen suomalaisen tavoitteena, mutta taktiikka on uusi ja ranskalaismestari Sebastien Ogierilta lainattu.

– Alkukausi on siinä mielessä äärettömän tärkeä, että pitää saada niitä pisteitä ja hyviä sijoituksia ajettua. Sitä kautta itseluottamus nousee ja pystyy hyökkäämään pikku hiljaa niissä kisoissa, jotka tuntuvat hyvältä, Latvala pohtii.

– Pisteitä on tärkeää saada alkuvuodesta myös sen takia, ettei joudu tavallaan sellaiseen pakkorakoon, jossa pitää koko ajan ajaa paineen alla. Jos yrittää väkisin, niin virheen mahdollisuus on moninkertainen.

"Pitää pystyä myös voittamaan"

Tällä viikolla ajettavasta Meksikon rallista Latvala hakee jälleen tasaista suoritusta. Selvää kuitenkin on, että jossain vaiheessa myös riskitasoa pitää nostaa.

– Jos pääsen kolmen joukkoon, niin olisin todella tyytyväinen. Sitä me haetaan ja se olisi tärkeää MM-sarjan kannalta. Toki pitää muistaa, että ei riitä, jos vain ajaa tasaisen varmasti. Pitää pystyä myös voittamaan, Latvala paaluttaa.

– Tärkeää on tunnistaa, mihin vauhti riittää. Ei saa alkaa väkisin puskemaan. Toki pitää myös ymmärtää, mistä syystä vauhti ei riitä voittoon.

Viime vuonna Meksikossa Toyota oli ongelmissa moottorin ylikuumenemisen vuoksi. Latvala kuitenkin vakuuttaa, että Yaris WRC on nyt täydessä latingissa. Moottorin suorituskykyä on haettu muun muassa simuloimalla Meksikon korkeaa ilmanalaa kammiossa.

– Kaikki on kunnossa. Ajettiin hyvät testit ja sekä mies että auto ovat iskussa. Motivaatio on myös älyttömän korkealla, Latvala sanoo.