Näkökulma: Rallin uusi kulta-aika

Rallin MM-sarjassa eletään tällä hetkellä jännittävintä kautta aikoihin, kirjoittaa toimittaja Vesa Laakso.

Rallin uusi aikakausi on saanut lennokkaan ja erityisen mielenkiintoisen lähdön uusilla WRC-tykeillä. Kolme kisaa ja kolme voittajaa. Rallifanit eivät olisi voineet parempaa toivoa.

Suomalaiselle rallikansalle erityisen mielenkiinnon tuo Tommi Mäkisen johtama Toyotan talli, joka palasi ralliteille sinivalkoisiin voimiin luottaen. Edessä piti olla opetteluvuosi, mutta mitä vielä.

Uudesti syntynyt Jari-Matti Latvala ajoi jo toisessa kisassa Puuppolan pajan tuotteen ykköspallille. Temppu, johon aniharva uskoi ennen kauden alkua. Mitä vielä Latvalalta ja Toyotalta tänä vuonna näemmekään.

Tapahtumiakaan ei ole puuttunut, mistä parhaana osoituksena Meksikon rallin dramaattiset loppuhetket. Kisa on ajettava ja katsottava aina loppuun asti, ulosajo voi tapahtua ensimmäisessä mutkassa – tai viimeisessä.

Kris Meekellä kävi tällä kertaa satumainen onni onnettomuudessa, kun mies selvisi vielä takaisin tielle ja voittoon. Tapahtumat ja erityisesti Meeken pöllämystynyt ilme palkintopallilla piirtyvät kuitenkin rallihistoriaan siinä, missä Mäkisen ilme ”Carloksen auton sytyttyä palamaan puoli kilometriä ennen maalia”.

 

Urheilun suola on juuri yllätyksellisyys ja tämänkaltaiset tarinat. Yllätykset olivat valitettavasti pitkään kateissa rallin MM-sarjasta, kun mestarin nimi oli 13 kertaa putkeen Sebastien. Ensin Loeb ja sitten Ogier. Jännitys oli siitä Sebastien-sarjasta tipotiessään.  

Erityisesti viime vuosina Ogier suorastaan dominoi MM-sarjaa Volkswagenilla, joka kuitenkin vetäytyi yllättäen MM-sarjasta viime kauden päätteeksi. Se saattoi olla lopulta pelastus koko MM-sarjan kannalta, sillä nyt pelikenttä on täysin auki.

Kolmen kuskin lisäksi voittoa on päässyt juhlimaan myös kolme eri tallia: Ford, Toyota ja Citroen. Eiköhän kauden aikana saada vielä neljäskin voittaja-auto Hyundaista, joka on esittänyt erityisesti Thierry Neuvillen ohjastamana voittajavauhtia.

Rallihistorian lehdillä pitää mennä aina vuosituhannen taitteen kulta-aikoihin, jolloin tilanne voittotaiston suhteen oli yhtä avoin ja kutkuttavan jännittävä.

Fordille siirtynyt Ogier johtaa toki jälleen MM-sarjaa ja on yhä suurin suosikki mestariksi, mutta alkukausi on viitoittanut, että tällä kaudella edessä on kunnon mestaruustaisto. Isojakin yllätyksiä voi olla luvassa.  

Kenties kauden viimeisessä kisassa Mäkinen saa tällä kertaa tallipäällikön roolissa yllättävän puhelun. Kukaan ei vielä tiedä.

Se on paras tilanne koko rallin kannalta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.