Rahalla saa ja hevosvoimilla pääsee – Jouni Virtanen toteuttaa lapsuuden ralliunelmaansa noin 200 000 eurolla

WRC-auton ajaminen vaatii muutakin kuin hyvän auton. Ralli on pitkälti välineurheilua, mutta kuljettajan taitojen vaikutus on se ratkaiseva.

Sen on saanut kokea Jouni Virtanen, 48. Hän ajaa ex-ralliautoilija Janne Tuohinon tallissa tuliterää Ford Fiestaa. Enemmän harrastelijana tunnettu Virtanen on nähnyt, ettei pelkkä WRC-auto tuo WRC-tuloksia.

Hän on lauantain kisailun jälkeen yleiskilpailun 21:s, eli edellä on muiden WRC-kilpailijoiden lisäksi jopa 11 WRC2- ja Junior WRC -luokkien kuljettajaa.

– WRC2-vauhtia on helppo ajaa, mutta kun pitäisi nostaa vauhtia, se alkaakin olla vaikeaa. Autoa pitää ajaa tosi rohkeasti, pitää mennä kaikkiin paikkoihin sellaista kyytiä, jota ei uskalla. Tottumiskysymys. Potentiaalia näissä huippuvehkeissä on ihan älyttömästi, Virtanen luonnehtii.

Heikolla menestyksellä ei kuitenkaan ole kuljettajalle merkitystä, hän kisaa aivan muista syistä.

– Olen joskus haaveillut, että pääsisin ajamaan WRC-autolla. Kyllä tämä varmaan joka pojan unelma on, Virtanen kertoo.

– Ei oikeastaan ollut mitään tavoitteita. Yritetään saada ralli menemään nousujohteisesti, ja on se sitä nyt ollut, hän jatkaa.

Halvaksi Jyväskylän MM-ralli ei tule. Kun Tuohinon auton vuokrahintaan lasketaan kilometrit, vakuutukset ja muut kulut, lopullinen hinta on Virtasen arvion mukaan noin 200 000 euroa.

– Ei pidä lähteä niin, että on kaikki rahat kiinni jo aluksi, jos vaikka särkyy jotain. Osat ovat aika kalliita. Hinta riippuu kilpailusta. Australiassa se voi olla korkeampi, Virtanen arvioi.

Kouvolalainen on metallialan yrittäjä. Hänen yrityksensä Anjalankosken Terästyö Oyn liikevaihto on ollut viime vuosina kovassa nousussa ja viime vuonna se oli jo noin 3,4 miljoonaa euroa.

Virtanen on ollut ralliharrastelija jo 1990-luvun puolivälistä.

– Se lähti aikoinaan siitä, kun kävin muutaman kaverin luona huollossa. Nyt olen ajanut Jyväskylän rallissa muilla autoilla kymmenen kertaa, Virtanen kertoo.

Nyt hän sai mahdollisuuden saavuttaa unelmansa, sillä Tuohinon edustama JanPro Racing on ensimmäinen yksityistiimi, joka vuokraa modernia WRC-autoa.

Talli on tiiviissä yhteistyössä WRC-talli M-Sportin kanssa. Auto on käytännössä samanlainen kuin esimerkiksi Teemu Sunisen Ford Fiesta. Virtanen saa tehdastallilta tarpeen mukaan myös apua ja osia.

– Insinööri ja huoltomies ovat mukana kaiken aikaa. Lisääkin tulee, jos tulee jokin asia, mitä ei pienemmällä porukalla saa hoidettua, Virtanen sanoo.

Kun Virtanen sai huippukaaran alleen, hän halusi myös kartanlukijan olevan kova tekijä. Vierelle löytyi 21 Jyväskylän MM-rallia nähnyt ja Harri Rovanperän kartturina tunnettu paikallinen, Risto Pietiläinen.

– Jouni soitti ja kysyi, kiinnostaisiko lähteä WRC:n kyytiin, ja muahan kiinnosti, Pietiläinen taustoittaa.

Tämän vuoden ralli on Pietiläisellekin ainutlaatuinen kokemus. Hän muun muassa johti Harri Rovanperän kanssa yleiskilpailua 2001 ja 2004. Tänä vuonna ei menestyspaineita ole.

– Jouni opettelee vielä ajamaan. Hän ajaa tyylillään ja yrittää parhaansa, minä koitan lukea nuottia parhaimpani mukaan. Onhan tässä vielä potentiaalia kovempaankin vauhtiin, Pietiläinen sanoo.

Virtasen WRC-kurvailu on kuitenkin sunnuntain jälkeen ohi, ainakin toistaiseksi. Tässä vaiheessa kalenterissa ei ole muita MM-sarjan osakilpailuja, ja ensi vuoden Jyväskylän-suunnitelmatkin ovat vielä auki.

– Ei ole mitään muuta suunnitelmaa kuin tämä. Katsotaan nyt, miten tämä kulkee, Virtanen kertoo.

Toistaiseksi elämys on kuitenkin ollut kaiken sen rahan arvoinen.

– Hieno kokemus.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen VerkkoPlus 1 kk / 9,90 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .