Rallilegenda Aaltosen, 81, ja Minin tarina jatkuu edelleen

Marcus Grönholm ei ole ainoa ralliautoilun legenda, joka palasi ratin taakse Ruotsin rallissa. Vuoden 1965 rallin Euroopan mestari ja vuonna 1967 Monte Carlon rallin Minillä voittanut Rauno Aaltonen, 81, osallistui MM-rallin oheisluokkana ajettuun historic-ralliin viikonloppuna.

Vuoden 2003 rallin maailmanmestari Petter Solberg voitti historic-kilvan neljännen kerran Ford Escortilla, mutta eniten maaliin odotettiin Aaltosta. Historic-kisan viimeinen erikoiskoe oli ajettu jo pari tuntia sitten, mutta Aaltosta ei maaliin kuulunut. Järjestäjät olivat ihmeissään kadonneesta lampaasta, sillä Aaltonen oli tullut vuoden 1968 Minillä viimeisen erikoiskokeen läpi.

”Emme tiedä missä hän on. Keskeyttänyt jonnekin siirtymätaipaleella”, AT-aseman henkilöstö virkkoi.

Jokaisessa autossa on GPS-paikannin, joten kyllä Aaltosen Minikin löytyi. Se oli parkkeerattu huoltoaseman pihalle Hagforsissa.

– Autosta hajosi voimansiirto, emmekä uskaltaneet ajaa sillä 67 kilometrin matkaa huoltoon, Aaltonen selvitti.

Tarkemmin tutkittuna Ministä oli hajonnut vetoakseli.

Aaltonen on yksi ”lentävistä suomalaisista”, jotka ajoivat Suomen maailman tietoisuuteen 1960-luvulla. Hän voitti Jyväskylän Suurajot Mercedes-Benzillä vuonna 1961, mutta Ministä hänet tunnetaan.

Aaltosen huippuvuodet olivat 1960-luvulla. Hän ehti ajaa vain 25 MM-rallia, sillä MM-sarja perustettiin vuonna 1973.

– Silloin minä jo rakensin autoja tehtaille. Ei minulla ollut mielenkiintoa keräillä MM-pisteitä. Olin kiinnostunut ajamaan hienoja ralleja, eivätkä ne kaikki olleet mukana MM-sarjassa, Aaltonen kertoi.

Ruotsin rallin huoltovarikolla kohkattiin kilpailun aattona siitä, että Grönholm osallistuu MM-ralliin 51-vuotiaana. Enemmän pitäisi ihmetellä sitä, että Aaltonen on yhä mukana 81-vuotiaana.

– Minä olen vielä hyvässä kunnossa, Aaltonen perusteli.

Miten monta kertaa olet osallistunut Ruotsin ralliin?

– En minä muista. Paras tulos on toinen sija joskus 1960-luvulla Minillä.

Aaltonen kilpailee edelleen säännöllisesti.

– Olin vuosi sitten mukana Monte Carlon tasanopeuskisassa. Ajan jonkin verran historic-kilpailuja Itävallassa, jossa on hyvät tiet ja hyvin järjestetyt kisat. Carrera Panamericanaan Meksikossa osallistuin uudella Minillä ja sijoituin yleiskilpailun 23:nneksi, vaikka Minissä oli vain 250 hevosvoimaa ja muiden autoissa oli 500–700, Aaltonen sanoi.

 

Aaltosen Ruotsin rallin auto oli rakennettu Ruotsissa.

– Se on parhaimpia autoja, jolla olen ajanut. Harmi vaan, että meillä oli väärät vanteet. Pyörien väärän olkapoikkeaman takia pyörä tuli liiaksi ulos.

Mini ei myöskään oikein mahtunut WRC-autojen jättämiin uriin.

– WRC-autot tekivät syvät ja leveämmät urat ja niissä oli erittäin hankala ajaa. En valita, vaan totean. Sään takia ajamisesta oli ajatus ja ilo poissa, Aaltonen harmitteli.

Lämpimän sään takia historic-autot ajoivat Ruotsin rallissa vain viisi erikoiskoetta, koska pikataipaleita haluttiin säästää MM-rallia varten.

– Ei sillä ollut minulle merkitystä. Harmittaa tietysti sen takia, että täällä on Pohjolan parhaat tiet, kehui Aaltonen, joka ei ole kilpaillut Suomessa 1960-luvun jälkeen.

MM-rallit ovat nykyisin kovin erilaisia kuin 1970-luvulla, jolloin Aaltonen menestyi Safari-ralleissa. Hän sijoittui Safarissa toiseksi puolenkymmentä kertaa ja olisi voittanut sen vuonna 1985 ilman viimeisen siirtymän konerikkoa.

– Kun Nairobista lähdettiin, niin ajettiin 1 800 kilometriä kaasu pohjassa. Sitten vielä 600 kilometriä ennen kuin pidettiin puolen tunnin tauko. Auto liikkui 60 tuntia ennen kuin pidettiin kuuden tunnin yötauko. Tätä jatkettiin kaksi viikkoa, Aaltonen kertoi.

Siihen verrattuna nykyiset rallit ovat pyrähdyksiä.

– Kyse on ihan kahdesta eri asiasta. Myös sprinttirallit ovat vaikeita voitettavia, eikä niiden urheilullinen arvo ole pienempi. Mutta ei niissä saa samanlaista kokemusta.

Suomalaiset ovat aina pärjänneet hyvin rallissa. Aaltosella on siihen perusteet.

– Ei se johdu Suomen teistä, vaan meidän geeneistä. Meidän on pitänyt jo 300–400 vuotta sitten selvittää asiat itse, kun muille tarjoillaan kaikki valmiina, Aaltonen vakuutti.

Aaltosella on myös selitys Sebastien Loebin ja Sebastien Ogierin valtakausiin rallin MM-sarjassa.

– Onhan meillä suomalaisilla taitoa, mutta rallissa tarvitaan rahaa. Muissa maissa sponsorit huolehtivat maksuista.

Suomalaisista tehdaskuljettajista Aaltonen mainitsi Ruotsin rallissa toisesta sijasta taistelevan Esapekka Lapin.

– Lapista on suuret odotukset. Hän on ajanut tasaisia tuloksia, Aaltonen sanoi.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko 1 kk / 6 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .