Riskinotto ei kannattanut – taistelu Sunisen kanssa kaatoi Latvalan hankeen

Vielä seitsemän erikoiskokeen jälkeen näytti siltä, että Teemu Suninen ja Jari-Matti Latvala käyvät tiukan kaksinkamppailun Ruotsin rallin voitosta. Suninen johti kilpailua viiden sekunnin erolla Latvalaan, kun perjantain lenkistä oli ajamatta yksi pikataival.

Mutta päivän päätöspätkä oli dramaattinen. Latvala ajoi ulos ja Sunisen autosta irtosivat lisävalot. Latvala joutui keskeyttämään, kun Suninen jäi pohja-ajasta 14 sekuntia.

Suninen johtaa edelleen kilpailua, mutta ero toiseksi nousseeseen Ott Tänakiin kaventui kahdeksi sekunniksi.

– On hienoa johtaa rallia, koska harvoin olen MM-rallia johtanut. Ajat erikoiskokeilla olivat parempia kuin odotin, Suninen sanoi ja myönsi ajaneensa riskirajoilla.

– Olen ajanut kovaa mutta sillä tavalla, että olen pysynyt tiellä. Olosuhteet ovat olleet haastavat. Melkein kaikki ovat tehneet virheitä, Suninen totesi.

Sunisen johto voisi olla lähes 20 sekuntia ilman viimeisen erikoiskokeen ongelmia.

– Siirtymätaival oli niin tiukka, että emme ehtineet kiinnittää lisävaloja kunnolla. Tiesin pätkälle lähtiessä, että ne eivät pysy mukana, eikä niitä pystynyt käyttämään, Suninen selvitti.

Kuljettaja ja kartanlukija kiinnittävät itse lisävalot auton keulalle, mutta tällä kertaa ruuvit eivät kiristyneet kunnolla.

– Meillä oli kymmenen minuuttia aikaa, eikä vaan keretty asentaa niitä kunnolla, Suninen harmitteli.

Latvalalle kävi paljon köpelömmin. Toyotaa kaivettiin niin kauan hangesta, että Latvala päätti ajaa erikoiskokeen jälkeen suoraan huoltoon. Hän otti teknisen keskeytyksen ja jatkaa rallia 20 minuutin aikasakon rasittamana.

– Täytyy yrittää tsempata ja lähteä vaan ajamaan. Täytyy miettiä kokonaisuutta. Olisiko vielä pieniä saumoja yhteen pisteeseen, Latvala totesi pettyneenä.

Mitä viimeisellä erikoiskokeella oikein tapahtui?

– Tultiin kaasu pohjassa ja hypyn jälkeen oli jarrutus. Auto lähti jarrutuksessa loskan päälle ja meni leveäksi. Perä otti penkkaan ja käänsi keulan penkkaan. Yritin vedättää autoa pois, mutta sinne se vaan imaisi, Latvala selvitti.

Latvalan harmiksi paikalla ei ollut katsojia.

– Jos paikalla olisi ollut viisi ihmistä, niin auto oltaisiin saatu pois penkasta 20 sekunnissa. Nyt me yritettiin Miikan kanssa kahdestaan sitä kaivaa pois, Latvala viittasi kartanlukija Miikka Anttilaan.

Latvala sai haettua lopulta paikalle kolmannen henkilön, jonka avulla Toyota lähti hangesta.

– Meillä oli huonot renkaat ja tie oli jäisempi kuin luulin. Yritin ajaa liian kovaa niillä renkailla siinä olosuhteessa, Latvala otti ulosajon piikkiinsä.

Latvalan mukaan kova taistelu Sunisen kanssa pakotti hänet ajamaan liian kovaa perjantain päätöspätkällä.

– Olisi pitänyt vaan ajaa varmemman päälle. Mutta olin jo ottanut yhden pätkän varovasti ja hävisin sillä pätkällä Teemulle yhdeksän sekuntia. Mun oli pakko yrittää tulla, koska mulla ei ollut varaa hävitä enää lisää Teemulle, Latvala sanoi.

Muutaman sekunnin tappion sijaan Latvala hyökkäsi itsensä 20 minuutin päähän ja jämäsijoille.

– Tämä on elämää. Välillä pitää ottaa riskiä ja välillä se onnistuu ja välillä ei, Latvala huokaisi.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko 1 kk / 6 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .