Suomalaiset haastajina Meksikon vuoristoteille – kahtena edellisenä vuonna Mäkisen rallitalli on joutunut palaamaan kisasta häntä koipien välissä

Tommi Mäkisen johtama Toyotan rallitalli on joutunut palaamaan Meksikon MM-rallista häntä koipien välissä kahtena edellisenä vuonna. Kaksi vuotta sitten Jari-Matti Latvalan ja Juho Hännisen mahdollisuudet hyvään sijoitukseen menivät auton moottorin ylikuumenemiseen, kun viime vuonna Latvala joutui keskeyttämään laturivikaan, Ott Tänak turbovikaan ja Esapekka Lappi ulosajoon.

– Moottorien jäähdytyksen kanssa ei ainakaan pitäisi olla enää ongelmia, Mäkinen tuumasi Ruotsin rallin jälkeen.

Toyotan tekninen johtaja Tom Fowler vakuutti samaa. Toyota Yariksen jäähdytinjärjestelmä on pistetty uusiksi, joskin pienen auton pienessä moottoritilassa on edelleen jouduttu tekemään kompromisseja.

 

Auton moottorit joutuvat Meksikon MM-rallissa koville. Kun rallin reitti kipuaa parhaimmillaan 2756 metriin, putoaa moottorin teho 25 prosentilla eli noin sadalla hevosvoimalla. Vähemmän happea merkitsee haasteita moottorin jäähdytykselle.

– Koska käytettävissä on sata hevosvoimaa vähemmän, täytyy ajamisen olla tehokasta ja virheetöntä, viestitti Lappi, joka hyökkää rallin 21 erikoiskokeelle Citroenin WRC-autolla.

Lappi sijoittui Ruotsin rallissa toiseksi, mutta Meksikossa hän olisi tyytyväinen viidenteenkin sijaan.

– Minulla on vain yhden kisan kokemus Meksikosta, Lappi selitti vaatimatonta tavoitettaan Citroenin rallitallin tiedotteessa.

Lappi starttaa Meksikon pätkille viidentenä autoja ja siitä on merkittävää hyötyä perjantain erikoiskokeilla.

– Täytyy yrittää ottaa kaikki irti lähtöpaikasta, Lappi tuumasi.

 

Lappi starttaa vasta kolmanteen MM-ralliin Citroenilla, jolla on menestytty mainiosti Meksikon rallissa. Citroen on vienyt nimiinsä seitsemän rallia Meksikoissa ajetuista 14 MM-rallista. Neljästi voittoa Meksikossa juhlinut Sebastien Ogier onkin rallin suurin ennakkosuosikki.

– Meksikossa on hienot erikoiskokeet, mutta toisella ajokerralla täytyy olla tarkkana, koska sää on kuitenkin aika lämmin, Ogier viittasi 25 asteen lämpöihin.

Toyota lähtee reitille haastajana. Toyotan paras sijoitus Meksikossa on Latvalan kuudes sija vuodelta 2017. Ruotsin rallin voittanut Tänak johtaa MM-sarjaa ja auraa tietä irtosorasta puhtaaksi perjantaina.

– Se ei tietenkään ole helppoa, mutta voi siltäkin lähtöpaikalta ihan hyvän tuloksen saada, kuten viime vuonna näimme, Tänak totesi Toyotan Gazoo Racingin tiedotteessa.

Tänak viittasi Ogieriin, joka ajoi voittoon, vaikka starttasi reitille toisena autona.

Latvala on osallistunut Meksikon MM-ralliin 12 kertaa. Hän voitti kilpailun Volkswagen Pololla vuonna 2016. Kaksi vuotta aikaisemmin Latvala oli toinen, kun kolmanneksi hän ylsi vuosina 2008 ja 2011.

– Kausi ei ole alkanut toivotulla tavalla, mutta ainakin minulla hyvä lähtöpaikka tähän ralliin, Latvala viittasi kahdeksanteen starttipaikkaan.

– Ja uskon vakaasti, että olemme tänä vuonna tallina valmistautuneet hyvin korkeaan ilmanalaan ja lämpöiseen keliin, Latvala jatkoi.

Toyotan kolmannella kuljettajalla Kris Meekellä on Meksikosta voitto kahden vuoden takaa ja kolmas sija viime vuodelta.

– Ajoin kahden päivän testin Espanjassa ja ne olivat ensimmäiset kilometrit soratiellä muualla kuin Suomessa tällä autolla, Meeke huomautti.

Meksikon MM-rallissa ei ole mukana ainuttakaan R5-luokan kuljettajaa Suomesta. Lähtölistalla on vain 24 autokuntaa. Tehdastallien autoja on vain kymmenen, kun sekä Citroen että M-Sport ovat mukana vain kahdella autolla.

Kauden kahdesta ensimmäisestä MM-rallista vain yhden pisteen saalistanut Teemu Suninen starttaa erikoiskokeille yhdeksäntenä autona.

– Siinä vaiheessa tielle on voinut nousta kiviä. Täytyy yrittää ajaa nätisti ja varmasti, mutta hyvällä vauhdilla, Suninen kertoi M-Sportin tiedotteessa.

Meksikon MM-ralli alkaa torstain ja perjantain välisenä yönä, jolloin ajetaan kilometrin mittainen yleisöerikoiskoe. Ralli päättyy sunnuntaina illalla Suomen aikaa.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko 1 kk / 6 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .