Suomalaiskuskeilla on nyt näytön paikka Sardinian MM-rallissa – ensi kauden sopimussirkus käynnistyi jo

Kuljettajien pestuumarkkinat rallin MM-sarjassa käynnistyivät tänä vuonna poikkeuksellisen aikaisin. Kun Citroenin rallitalli antoi Portugalin rallin jälkeen potkut Kris Meekelle, alkoivat uumoilut ensi kauden ajopesteistä.

Kun Toyotan Ott Tänakia lukuun ottamatta kaikkien tehdastallien kuljettajien sopimukset päättyvät kauden jälkeen, riittää tuolileikissä osallistujia.

Hallitseva maailmanmestari Sebastien Ogier on tälläkin kertaa sirkuksen suurin tähti. Citroen kosiskelee entistä suojattiaan takaisin ranskalaiseen talliin, mutta Ogier kelpaisi kaikille talleille.

Palkkapyyntö on Ogierin neuvotteluissa ainoa rajoittava tekijä.

Esapekka Lappi ja Teemu Suninen ovat mukana kärkikuljettajien lyhyellä listalla. Lapilla on optio ensi kaudesta Toyotalle, kun Fordeja ajattavalla M Sportilla on alustava varaus Suniseen.

– Ensi vuodesta ei ole vielä ollut puhetta, mutta varmaan siitä tämän kisan jälkeen jutellaan, Lappi arveli kesän asialistaa neuvottelussa Toyotan tallipäällikön Tommi Mäkisen kanssa.

Suninen ei ole ensi kauden ajopestillä päätänsä vaivannut.

Timo Jouhki hoitaa sopimusneuvottelut, eikä se asia vaikuta mun tekemiseen. Voin tietenkin omalta osaltani vaikuttaa niihin ajamalla hyvä tuloksen tästä rallista, Suninen huomautti.

 

Sekä Lappi että Suninen ovat näyttäneet kannuksensa alkukauden ralleissa.

Lappi on kuljettajien MM-sarjassa viidentenä. Suninen on ajanut Fordin WRC-autolla vain kolme MM-rallia, mutta kipusi palkintopallille Portugalissa oltuaan kolmas.

– Se tulos paransi itseluottamusta. Ainakin itse tiedostaa paremmin, että on kykyä ja vauhtia ajaa palkintopallille, Suninen totesi.

Suninen asetti kauden tavoitteekseen sijoituksen palkintopallille, joten se on nyt täytetty.

– En ole vielä tyytyväinen, vaan kehittymisen varaa on. Tavoitteena on saada maksimiyritys rutiiniksi. Tarvitsen lisää kokemusta, Suninen tuumasi.

Parantamisen varaa ajamisestaan löytää myös Lappi.

– Yksikään ralli ei ole tullut tällä kaudella puhtaasti, vaan aina on ollut joku pieni virhe, joka on pudottanut sijoitusta alaspäin, Lappi tunnusti.

Lapin kauden paras sijoitus on neljäs sija Ruotsin rallissa.

– Sielläkin ajoin yhden jarrutuksen pitkäksi ja syyläri tukkeutui lumesta. Sellaiset virheet pitäisi saada pois. Tavoitteena on, että saisin tasaannutettua vauhtini aina viiden joukkoon, Lappi selvitti.

Lappi on kuitenkin loistanut erikoiskokeilla. Hän on ajanut lukuisia erikoiskokeiden pohja-aikoja ja ollut nopein bonuspätkällä Ruotsissa, Korsikassa ja Portugalissa.

Lappi on kerännyt bonuspätkiltä 15 MM-pistettä eli neljänneksen koko 60 pisteen potistaan.

Lappi sijoittui viime vuonna neljänneksi Sardinian rallissa. Hän säväytti ajamalla kuusi erikoiskokeiden pohja-aikaa.

– Tavoitteena on siitä parantaa ja päästä podiumille. Mulla on aina mennyt hyvin tässä rallissa ja tiedän millä tyylillä täällä pärjää, Lappi sanoi.

Lapin mukaan maltti on valttia Sardinian rallissa.

– Jos tässä rallissa lähtee ajamaan kaasu pohjassa, niin ei selviä maaliin. Varmaan 60-70 prosenttia mutkista on sellaisia, että siellä on kivi mutkan sisällä tai ulkona. Renkaan saa niin helposti rikki tässä rallissa, Lappi painotti.

Suninen ei ajanut Sardiniassa viime vuonna, mutta voitti WRC2-luokan vuonna 2016 ja WRC3-luokan vuonna 2015.

– Toivottavasti saisi voittoprosentin pysymään sadassa, Suninen letkautti.

Suninen starttaa perjantain erikoiskokeille yhdeksäntenä autona ja hyötyy lähtöpaikastaan, kun edellä ajavat ovat putsanneet tien irtohiekasta puhtaaksi.

– Pitää koettaa käyttää hyödyksi se apu. Täällä on paljon kapeita ja hitaita osuuksia ja sellaisilla teillä me ollaan yleensä hävitty muille, Suninen puntaroi mahdollisuuksiaan.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .