Tommi Mäkinen tiukkana: "Latvalalta kaivataan hyvä tulos Sardiniassa ja Jyväskylässä"

Kauden vaisusti avannut Latvala saa katsoa tallipäällikön mukaan peiliin. Kahdessa seuraavassa kisassa on tapahduttava. Muuten ura Toyotalla voi olla ohi.

Tommi Mäkisen johtaman Toyotan rallitallin Toyota Gazoo Racingin tavoitteena on voittaa valmistajien maailmanmestaruus rallin MM-sarjassa. Hyvin sujuneen viime kauden jälkeen tämä kausi on Toyotalla mennyt kuitenkin alakanttiin. Gazoo Racing on valmistajien sarjassa vasta kolmantena ja eroa sarjaa johtavaan Hyundaihin on 35 pistettä.

Kuljettajien MM-sarjassa Argentiinan rallin voittanut Ott Tänak on sentään kolmantena ja Esapekka Lappi kuudentena, mutta Jari-Matti Latvala on vasta yhdeksäntenä ja jo 88 pistettä sarjaa johtavaa Thierry Neuvillea perässä.

– Meillä on mahdollisuudet tuloksen tekemiseen joka rallissa, mutta nyt on vähän tökkinyt. Esimerkiksi Portugalissa Ott keskeytti heti alussa, kun tielle oli noussut kiviä, joita rallin järjestäjä ei antanut poistaa. Ei sellaiselle kuljettaja voi mitään, Mäkinen huomauttaa.

Pahiten Toyotan pakassa on pettänyt Latvala, joka on keskeyttänyt ajovirheeseen kolmessa viime rallissa peräkkäin. Latvala ei enää tänä vuonna taistele kuljettajien mestaruudesta, mutta Mäkistä harmittaa enemmän se, että tuurilainen ei ole pystynyt keräämään valmistajien MM-pisteitä.

– Jari-Matin ajotaito ei ole hävinnyt mihinkään. Hänelle on nyt vain jäänyt peikko noista keskeyttämisistä. Jari-Matin pitäisi nyt päästä normaaliin tekemiseen ja taas toteuttamaan itseään, Mäkinen sanoo.

Latvala keskeytti Argentiinassa ja Portugalissa oikean etupyörän jousituksen hajoamiseen. MM-rallin promoottorin sivustolle antamassaan haastattelussa Latvala antaa ymmärtää, että keskeyttämiset olisivat johtuneet Toyotan liian heiveröisistä pyörän ripustuksista.

– Olen toki ajanut kivien yli ja ehkä ajotyylini on vähän aggressiivinen, mutta meillä on varaa parantaa. Meidän pitää tehdä autosta vähän kestävämpi, Latvala sanoi wrc.com-sivuston haastattelussa.

Mäkinen ei Latvalan kritiikkiä purematta niele.

– Jos on tehnyt kaksi kertaa saman mokan, ei kai sitä omaa virhettä halua tunnustaa. Me ei olla muutettu autossa mitään, niin miten se nyt yhtäkkiä on tullut Jari-Matille heikommaksi, kun muilla se tuntuu kestävän, Mäkinen ihmettelee.

Mäkisen mukaan Latvala saa katsoa peiliin.

– Hän ajoi Portugalissa kalliokielekkeeseen, joka ei anna yhtään periksi. Silloin jousituksesta joku paikka aina pettää, Mäkinen huomauttaa.

Citroenin rallitalli hyllytti Kris Meeken, koska tämä tuhosi auton Portugalissa ja on ajanut ulos monta kertaa tälläkin kaudella. Mäkistä Citroenin päätös ei yllättänyt.

– Se on Citroenin politiikkaa. Heillä on hyvä auto, mutta huonoin kuskikolmikko, Mäkinen toteaa.

Voisiko sama tapahtua Toyotalla?

– Japanilaiset ovat lojaaleja ja antavat uusia mahdollisuuksia. Mutta he haluavat voittaa maailmanmestaruuden. Jos me ei pystytä voittamaan maailmanmestaruutta näillä kuljettajilla, sitten kuljettajia pitää vaihtaa, Mäkinen painottaa.

Tänakilla on sopimus Toyotan kanssa ensi kaudesta, mutta Lapin ja Latvalan sopimukset päättyvät tämän kauden jälkeen. Neuvottelut ensi kauden ajopesteistä aloitetaan perinteisesti Jyväskylän MM-rallin jälkeen elokuussa.

– Rallissa iso osa tuloksesta tehdään ratin ja penkin välissä. Mun tehtävä on katsoa tätä kuljettajien osa-aluetta, Mäkinen sanoo.

Latvalan on siis saatava auto maaliin ja hyville sijoituksille ensi viikolla ajettavassa Sardinian rallissa ja heinäkuun lopulla järjestettävässä Jyväskylän MM-rallissa, jos hän mielii säilyttää paikan Toyotan rallitallissa

– Kyllähän se näin on. Mun on mietittävä kokonaisuutta. Meidän on saatava parempia tuloksia, kun ollaan Toyotan pääjohtajan kanssa sovittu, että me voitetaan valmistajien maailmanmestaruus, Mäkinen linjaa.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .