Toyotan rallitallin autot huolletaan vastaisuudessa Puuppolan sijaan Tallinnassa – "Useita tunteja arvokasta huoltoaikaa säästyy"

Uusien autojen rakentaminen ja tuotekehitys pysyvät Puuppolassa.

Toyotan rallitallin päällikkö Tommi Mäkinen katsahtaa toisen kerroksen toimistosta alas uutuutta kiiltelevään korjaamohalliin, jossa kolme Toyota Yaris WRC -autoa seisoo pukeilla. Autot on purettu, tarkastettu ja kasattu taas kisakäyttöön syyskuisen Turkin MM-rallin jäljiltä, mutta konepelti niistä puuttuu ja moottori sen alta.

Mäkinen seuraa mekaanikkojen työtä kalenterin kanssa, sillä autot pitäisi saada lentokoneeseen ja Australiaa kohti jo viikon kuluttua.

– Näiden kaukokisojen kanssa on aina tosi tiukkaa. Autot pitää lähettää Australiaan jo maanantaina (5.11.) ja niiden pitää olla valmiina perjantaina (2.11.), Mäkinen kertoo piipahtaessaan Toyota Gazoo Racingin Tallinnan toimipisteellä tiistaina 30.10.

Koska jokaisella kuljettajalla on kauden aikana käytössä vain kolme koria ja kolme moottoria, jouduttiin Australian rallin moottorit lennättämään pikarahtina Espanjan Salousta Tallinnaan.

– Koneet irrotettiin autoista heti sunnuntaina kisan jälkeen ja lennätettiin tänne. Kun jokaisen moottorin kunnostamiseen menee kahdelta mieheltä kaksi päivää, niin tiukaksi tämä menee, Mäkinen virkkoo.

 

 

Toyotan rallitallin urakkaa helpottaa aika tavalla se, että ralliautot huolletaan nyt Tallinnassa. Kun ralliauton uudelleen rakentamiseen menee 300–400 tuntia, säästyy arvokasta huoltoaikaa useita tunteja, kun autoja ei tarvitse enää rahdata Suomenlahden yli ja Jyväskylän Puuppolaan.

– Onhan täältäkin matkaa, mutta kyllä tämä lisää tehokkuutta ja huolellisuutta koko prosessissa. Organisaatio ja prosessi alkavat olla nyt aika valmiita, Mäkinen kertoo.

Tallinnasta on kuitenkin Puuppolaa lyhyempi matka manner-Euroopassa ajettaviin MM-ralleihin sekä kaukokisoihin, joihin autot lähtevät mm.  Frankfurtin tai Istanbulin lentokentiltä. Tallinnasta ajaa rekalla päivässä pidemmälle kuin Puuppolasta.

Toyotan uusi rallipaja valmistui Tallinnaan tänä syksynä. Peetrin alueella sijaitsevassa rakennuksessa on tilaa kolmisen tuhatta neliötä eli hieman enemmän kuin rallitallin pääpaikassa Puuppolassa. Tallinnan osoitteessa työskentelee noin 25 henkeä, kun Toyotan rallitallin kokonaisvahvuus on tällä haavaa 145 henkeä. Heistä 95 paiskii töitä Puuppolassa.

– Uusien autojen rakentaminen ja tuotekehitys pysyvät Puuppolassa. Me tehdään siellä itse korit, sähköt, voimansiirto ja kaikki prototyyppiosat. Tuotekehitys ja huolto on tärkeää pitää erillään, Mäkinen selvittää.

 

Myös autojen testaaminen jatkuu Jyväskylässä. Tosin ensi vuonna Toyotan vapaa testialue supistuu alueeksi, jonka säde on kymmenen kilometriä. Toyotan tiuha testaaminen ja sen kautta tullut menestys on huomioitu kateellisin kommentein kilpailevissa rallitalleissa.

– Eihän täällä Tallinnassa edes olisi teitä millä testata, Mäkinen huomauttaa.

Jyväskylän ohella Toyota testaa paljon Espanjassa ja tallilla on siihen liittyvä tukikohta Vicin kaupungissa lähellä Barcelonaa.

 

Mitä ralliautoille sitten tehdään, kun ne saapuvat MM-rallista Tallinnan pajalle?

– Ensiksi ne pestään ja sitten niistä irrotetaan kaikki osat. Jokainen osa tarkastetaan ja katsotaan, että kelpaako se yhä rallikäyttöön vai meneekö se testikäyttöön, Mäkinen selittää.

 

Osien laadun tarkastaminen on työlästä ja aikaa vievää puuhaa. Tätä työtä Tallinnan toimipiste helpottaa merkittävästi.

– Meillä on ollut mekaanikkopula ja nyt se on helpottumassa, Mäkinen tuumaa virolaisten mekaanikkojen pestaamisesta.

Virolainen Timo Kasesalu aloitti Toyotalla helmikuussa, joten hän ehti työskennellä jo Puuppolassa.

– Nämä ovat hienot tilat, tuumaa Kattelus, joka toimii Tallinnan pajalla korjaamopäällikkönä.

Kattelus on hankkinut mekaanikon kannuksensa Markko Märtinin rallitallissa. Myös Toyotan rallitalli on tehnyt yhteistyötä Märtinin rallitallin kanssa.

Onko Toyotan rallitalli siirtänyt autojen huollon Tallinnaan osin sen takia, että virolainen Ott Tänak on tallin ykköskuljettaja?

– Me käytiin katsomassa tätä tonttia ensimmäisen kerran kolme vuotta sitten. Ei me tiedetty silloin Tänakista vielä mitään, Mäkinen naurahtaa.

 

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .