Kolumni: Millaisia elämyksiä Walesissa koetaan?

Urheilutoimituksen esimies Ari Mäntylä kirjoittaa Walesin MM-rallin tunnelmista.

Ralli on erittäin suosittua urheilua täällä Britanniassa. Väkeä saapuu erikoiskokeille niin paljon, että kaikille halukkaille ei välttämättä riitä lippuja ja sijaa. Miten paljon Walesin MM-rallissa mahtaa oikein olla katsojia?

Walesin MM-rallin järjestäjät julkaisivat sopivasti viime vuoden kilpailun tunnusluvut. Walesin MM-rallissa oli viime vuonna 92 907 katsojaa ja tapahtuman taloudellinen vaikutus Walesille oli lähes kymmenen miljoonaa euroa. Hienoja lukuja molemmat, Jyväskylän MM-rallin tasolla.

Jyväskylän MM-rallin järjestäjät julkaisivat niin ikään tapahtuman tunnuslukuja runsas viikko sitten. Katsojamääriä tai myytyjä lippuja ei kerrottu tälläkään kertaa, vaan AKK Sports ilmoitti katsojaelämysten määrän. Niitä oli tänä vuonna 265 000. Tiedustelin tiistaina Walesin MM-rallin järjestäjiltä, että montako katsojaelämystä heillä oli vuonna 2016. Eivät ymmärtäneet kysymystä.

Piti oikein itsekin ruveta miettimään, että millaisia elämyksiä koin Jyväskylän MM-rallissa viime vuonna. Esimerkiksi Päijälän erikoiskokeella lauantaiaamuna aurinko paistoi, linnut lauloivat ja metsä tuoksui. Se oli kauneudessaan todellinen elämys. Vaikutuin myös ihmisten yhteisöllisyydestä, kun rallin ystävät jaksavat raahautua aamutuimaan metsään kavereidensa kanssa. Tuo yhteenkuuluvuuden tunne oli minulle elämys. Kun metsän hiljaisuuden rikkoo WRC-auton 380 ärjyvää hevosta, on se elämyksellistä myös suomalaiselle. Ja mikään ei voita sitä elämystä, kun nauttii kupin kahvia lettujen ja mansikkahillon kera metsän siimeksessä.

Walesin MM-rallin järjestäjien mukaan Deesiden huoltoparkissa kävi viime vuonna 20 000 katsojaa neljän päivän aikana. AKK Sportsin mukaan Paviljongin huoltoparkissa kävi tänä vuonna 61 000 vierasta. Se on kova luku, sillä Lutakon aukiolla oli Suomi Popin pääkonsertissa noin 10 000 ihmistä. Aukio oli silloin tupaten täynnä ilman rallitallien huoltopilttuita.

Jyväskylän MM-rallista tehtyjen vaikuttavuustutkimusten mukaan kilpailua on paikan päällä seurannut keskimäärin 70 000 – 80 000 ihmistä vuosina 2003-2013. Tänä vuonna katsojamäärä noussee välille 85 000 – 90 000 eli samaan luokkaan Walesin MM-rallin kanssa. Jyväskylän MM-rallissa katsojien taloudellinen vaikutus seutukunnalle on noin 14 miljoonaa euroa.

Walesin ja Jyväskylän MM-ralleilla on muutakin yhteistä. Molemmat ovat saaneet Kansainväliseltä autoliitolta FIA:lta korkeimman tason ympäristösertifikaatin. Britannian ja Suomen MM-rallit ovat ainoat kilpailut, jotka ovat olleet vuosittain mukana rallin MM-sarjassa sen perustamisesta alkaen eli vuodesta 1973.