Toyotalla satumainen aloitus MM-sarjassa

Tommi Mäkisen johtamalla Toyotan rallitallilla on ollut satumaisen hyvä alku rallin MM-sarjassa. Harva uskoi ennen kauden alkua, että Toyota juhlisi voittoa jo toisessa MM-rallissa ja ykköspilotti Jari-Matti Latvala johtaisi kuljettajien MM-sarjaa.

Miten tämä on mahdollista? Toyotan ralliprojekti vaikutti mahdottomalta toteuttaa 18 kuukaudessa, kun Mäkinen otti ohjat heinäkuussa 2015. Mistä löytää insinöörit ja ammattitaitoset mekaanikot Jyväskylän Puuppolaan? Ehdittäisiinkö auto rakentaa tiukassa aikataulussa, pystyisivätkö alihankkijat tekemään oman osuutensa ja tulisiko autosta nopea ja kestävä?

Kun projekti aloitettiin puhtaalta pöydältä, ei Mäkisen tiimillä ollut pohjatietoa mihin verrata. Kauden 2017 ensimmäiseen MM-ralliin Monte Carloon Toyota-väki meni parasta toivoen ja pahinta peläten.

Epäilykset vaihtuivat henkselien paukutteluksi, kun Yaris osoittautui Montessa nopeaksi. Ruotsin rallissa se on todistanut myös kestävyytensä. Latvalan autossa ei ollut ainuttakaan teknistä vikaa viikonlopun aikana.

Mäkisen talli onnistui tekemään Toyotasta suoraan voittaja-auton. Samaan on pystynyt vain Volkswagen, joka samaan syssyyn hallitsi rallin MM-sarjaa neljä vuotta. Toyotalle ei voi luvata ihan samanlaista voittokulkua, sillä talli on toistaiseksi vain Latvalan varassa. Juho Hänninen on ollut tallin heikoin lenkki Monte Carlossa ja Ruotsissa.

Muuten Mäkinen on onnistunut valitsemaan osaavan ja ammattitaitoisen henkilökunnan. Hän on antanut avainhenkilöille paljon vastuuta ja ideat ovat virranneet vapaasti. Voittaja-auton valmistamiseen tarvittiin tietoa, taitoa, tuuria, sisua ja pitkiä päiviä.

Moni asia on samalla keikahtanut Toyotalle suotuisaksi kolmen viime kuukauden aikana. Mäkisen talli ei juhlisi voittoa Ruotsin rallissa, jos VW ei olisi vetäytynyt MM-sarjasta marraskuussa. Sen seurauksena Latvala vapautui kuskimarkkinoille ja Mäkinen nappasi hänet Yariksen rattiin.

Latvala kärsi neljä kautta Sebastien Ogierin varjossa Volkswagenilla. Ogier voitti VW:llä neljä mestaruutta putkeen ja jätti Latvalan soittamaan toista viulua. Ogierilla oli henkinen yliote ja se nakersi Latvalan itseluottamusta. Tuurilaisella oli tila vähissä, motivaatio koetuksella ja ura menossa alaspäin.

Toyotalla Latvala on kuin uusi mies. Hän on selkeästi tallin ykköskuljettaja, jonka ajotaitoja ja teknistä tietämystä tallipäällikkö Mäkinen arvostaa. Ja mikä tärkeintä: Latvalan ei odoteta voittavan, vaikka hän niin sattui tekemään Ruotsin rallissa. Latvala saa Ruotsin rallin jälkeenkin rauhan ja vapauden ajaa ilman paineita mestaruudesta. Sen aika on vasta kaudella 2018, jos se ei ole tullakseen jo tänä vuonna.

Toyotan rallitallissa purjehditaan myötätuulessa ja onnellisten tähtien alla, kun Citroenilla uidaan syvissä vesissä. Kris Meeken alkukausi on ollut umpisurkea, eikä Hyundain Thierry Neuville ja Hayden Paddon ole hekään onnistuneet. Mutta he tulevat vielä ja haastavat Latvalan ja Toyotan. Neuvillen vauhti Montessa ja Ruotsissa osoitti, että Hyundai on onnistunut auton rakentamisessa siinä missä Toyota. Tallien väliset voimasuhteet voivat muuttua ja nopeasti.

M-Sportin satsaus tuottaa niin ikään tulosta. Ogier ja Ott Tänak ovat kova vauhtikaksikko, joka vie M-Sportia ja Fordia kohti valmistajien maailmanmestaruutta.

Rallikaudesta 2017 on tulossa vahvojen kuljettajien ja nopeiden autojen kausi. Siinä kilvassa Latvala ja Toyota ovat hyvin mukana.