EK-esittelyt: Perjantaina uutta ja uusvanhaa

EK 4 Hassi (20,35 km)

29.7. klo 9.00

Ouninpohja-nimistä erikoiskoetta ei reitiltä löydy, mutta Hassin pätkällä liikutaan samoissa maisemissa. Ensimmäiset kilometrit ovat wanhaa kunnon Ouninpohjaa, mutta "väärään" suuntaan. Erikoiskokeen puolivälin jälkeen ajetaan jälleen kappaleen matkaa Ounista tutuissa maisemissa, perinteikkäästä Mutasen risteyksestä eteenpäin.

Ja jos veteraanikuskeja on Ouninpohjan teillä tupannut välillä jopa laulattamaan, vetää Hassin loppuosa kovemmankin ratinkääntäjän hiljaiseksi. Viimeiset kahdeksan kilometriä on kapeaa metsäautotietä, jossa pätkän alkupään leveämmät ajolinjat on syytä unohtaa salamannopeasti. Metsäautotien varteen ei katsojilla ole asiaa, täällä liikutaan luonnonsuojelualueella.

EK 5 Evo (8,9 km)

29.7. klo 11.03

Mikä ihmeen Evo, kysyy moni, eikä ihme. Tämä osapuilleen Vääksyn ja Hämeenlinnan välissä sijaitseva erikoiskoe ajettiin viimeksi 27 vuotta sitten, joten edes legendaarinen Fabrizio de Sanctis ei ole Evolla ajanut. Hän debytoi Jyskälässä kaksi vuotta myöhemmin.

Kyseessä on lyhyt rykäisy kovapintaisella, mutta irtosoraa sisältävällä tiellä. Muutama reipashenkinen hyppykin pätkän vajaaseen yhdeksään kilometriin mahtuu. Evon röykytykset tekevät varmasti autolle kipeää, jos Hassissa on tullut hölmöiltyä. Siirtymä Hassista tänne on reitin kolmanneksi pisin, noin 78 kilometriä. Pitävä nuotti ottaa Evolla roolia, nämä mutkat eivät löydy yhdenkään kuljettajan muistista.

EK 6/9 Hyväneula (29,90 km)

29.7. klo 11.53 ja klo 16.20

Tämän vuoden Jyväskylän MM-rallin pisin erikoiskoe on myös yksi nopeimmista. Vaihtoja nopealta tieltä hitaalle ei täällä nähdä, vaan koko 30-kilometrinen kiirustaival ajetaan reipasta vauhtia. Pitkiä mutkia on runsaasti ja niissä on uskallettava pitää se nopein ajolinja.

Hämeenkoskella, Lahden länsipuolella ajettavaa Hyväneulaa voi huoletta pitää eräänä koko rallin kulminaatiopisteistä. Kun pätkä ajetaan vielä iltapäivällä uudelleen, tahkotaan tätä tietä yhteensä kuusikymmentä kilometriä. Se on lähes 20 prosenttia koko rallin EK-kilometreistä ja yli 40 prosenttia perjantain pätkistä. Hyväneula on hyvä olla hallussa, muuten se voi jäädä pistelemään ihan tosissaan.

EK 7 Koukunmaa (13,68 km)

29.7. klo 14.59

Lahden etähuollosta sipaistaan Jyväskylän rallireitin "eteläkärkeen". Parisenkymmentä kilometriä Lahdesta lounaaseen sijaitseva vajaan 14 kilometrin mittainen Koukunmmaa on SM-ralleista tuttu, mutta MM-reitillä ensikertalainen. Vauhdin Maailman katsojaopas luonnehtii Koukunmaata "Päijät-Hämeen Ouninpohjaksi". Vauhtia kovapintaisella tiellä riittääkin, mutta esikuvalleen erikoiskoe ei hyppyjen puuttuessa suinkaan pärjää.

Koukunmaan "koukuissa" on kuitenkin syytä olla tarkkana. Täältä lähtee liikenteeseen perjantain iltapäiväetappi, joka on koko rallin pisin. Huoltoon pääsee vasta EK 11:n jälkeen Jyväskylässä. Tällä jaksolla ajetaan 75 erikoiskoekilometriä ja 310 kilometriä siirtymää. Siinä rytäkässä pienestäkin kolhusta voi kehittyä iso harmi.

EK 8 Koivukehä (17,80 km)

29.7. klo 15.37

Lahden lenkin viimeinen metsä-ek on on Koukunmaan tavoin SM-ralleista tuttu ja Hyväneulan tavoin näissä maisemissa on ajettu Suomen MM-rallia viimeksi vuonna 1984. Ilmojen teille Koivukehässä ei juurikaan lähdetä, mutta kapeaa ja nopeaa tietä piisaa lähes 18 kilometrin edestä.

Täällä mennään aika-ajoin tanakoiden penkkojen tai kallioiden välissä, joten sisäkaarteesta leikkaaminen tai ulkokaarteessa roikottaminen on syytä jättää muille erikoiskokeille. Muuten voi käydä niin, että taival tyssä Koivukehälle. Tai ainakin hidastuu huomattavasti.

EK 10 Jokimaa (2,00 km)

29.7. klo 18.00

Jokimaa kun taakse jäi. Mietin hiljaa mielessäin. Kuinka paljon hävisin, Totoa kun pelasin? Hävisinkö satasen? Joo ja tuhatlappusen. Tyttönikin kadotin, näin sen kera Hagertin... Näin riimitteli Turo's Hevi Gee 1980- ja 90-lukujen taitteessa. Tällä kertaa perinteikkäällä raviradalla ei pelata Totoa, vaan ajetaan kahden kilometrin mittainen yleisö-ek. Pyörää ei ole lähdetty keksimään uusiksi, vaan Jokimaalla ajetaan kuten Killerillä, kaksi autoa kerrallaan radalla kansalaisten riemuna.

Miksi sitten Jokimaa, miksei enää Killeri? No, Lahti on huomattavasti lähempänä Helsinkiä ja tänne mahtuu enemmän säkkikaupalla järjestäjille rahaa tuovia VIP-vieraita. VIP- ja muitakin vieraita "viihdyttää" mikrofonin varressa jostain syystä Janne Kataja. Kunnon ralliesa jättää nämä kekkerit väliin ja painelee metsän siimekseen katsomaan oikeaa kilvanajoa.

EK 11 Mynnilä (12,07 km)

29.7. klo 19.46

Ulkomaisen rallikansan nimipainajainen Mynnilä on vuosien tauon jälkeen jälleen reitillä mukana, tosin tällä kertaa ajetaan päinvastaiseen suuntaan kuin takavuosina. Siis ikään kuin etelästä pohjoiseen. Perjantai-illan päätteksi on luvassa erittäin nopeaa kovapintaista tietä, jossa vauhti vain kiihtyy maalia lähestyttäessä. Mynnilässä irtosoraa ei pitäisi juurikaan olla, joten se ei häiritse edes kärkipään lähtijöitä.

Tämä erikoiskoe on toisen ajopäivän suuri yksinäinen. Ennen Mynnilää ajetaan yli 80 kilometrin siirtymä Lahdesta Sysmään, ja heti erikoiskokeen jälkeen vielä rapiat sata kilometriä Paviljongin huoltoon. Aiheellisesti voi kysyä, mitä rallia se sellainen on, jossa yhdellä etapilla on liki 200 kilometriä siirtymää ja 12 erikoiskoekilometriä?

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.