"En ole koskaan ollut näin tyytyväinen autoon testeissä" – yllättääkö Citroen jälleen?

Norjalainen Mads Östberg, 30, on ajanut 114 MM-rallia, voittanut niistä yhden ja seissyt yhteensä 16 kertaa palkintopallilla MM-rallin päätteeksi. Saavutuksista huolimatta Östberg on saanut nihkeästi ajopestejä autonvalmistajien rallitalleista. Östberg on joutunut etsimään auton ja rahoituksen usealle kaudelle.

Viime kaudella Östberg ajoi kahdeksan MM-rallia omalla Ford Fiestalla. Hän sijoittui parhaimmillaan viidenneksi Katalonian MM-rallissa ja yhteensä viisi kertaa kymmenen parhaimman joukkoon. Tulokset eivät riittäneet rallitallien päälliköille. Östberg oli tammikuussa työtön rallikuljettaja.

– Olin ensimmäistä kertaa urallani tilanteessa, että minulla ei ollut mitään hajua, että miten edetä, Östberg tunnustaa.

Östberg olisi voinut jatkaa MM-rallien kiertämistä omalla autolla ja omalla rahoituksella. Östberg päätti kuitenkin lämmittää yhteyttä Citroenin rallitalliin, jonka kuljettajana hän ajoi kaudet 2014 ja 2015

– Sovin Citroenin silloisen tallipäällikön Yves Mattonin kanssa, että ajan Citroenin tehdasautolla Ruotsin rallin. Sijoituin kuudenneksi ja kun Craig (Breen) oli toinen, niin tuloksemme oli oikein hyvä, Östberg kertoo.

Kun Matton lähti Kansainvälisen autoliiton rallipomoksi, oli Östbergin vakuutettava uusi tallipomo Pierre Budar, jonka kanssa norjalainen alkoi vääntää sopimusta Portugalin ja Sardinian MM-ralleista.

– Kun tallipäällikkö vaihtuu, silloin alkaa uusi tarina. Henkilökohtaisten suhteiden merkitys on niin suuri rallin MM-sarjassa, Ösrberg huomauttaa.

 

Östberg sai sovittua ajopestin Portugalin ja Sardinian MM-ralleihin. Portugalissa hän ajoi tallin kolmantena kuljettajana varmasti kuudenneksi, kun Sardiniassa oli suunnitelma pistää kaikki peliin ja ajaa täysillä seurauksista välittämättä. Se suunnitelma meni uusiksi, kun Citroenin ykköskuski Kris Meeke sai tallista potkut Portugalin rallin jälkeen.

– Rallin MM-sarja ei ole helppo sarja. Tehdastalleissa on vain yhteensä 12 paikkaa. Tehdastallin paikkaa alkaa arvostaa eri tavalla, kun on istunut kotona muutaman MM-rallin ajan, Östberg huomauttaa.

Östberg ajoi Sardiniassa viidenneksi. Rallin jälkeen hänet kiinnitettiin Citroenin tehdastalliin viiden rallin sopimuksella. Jyväskylän lisäksi Östberg kilpailee Saksassa, Turkissa, Britanniassa ja Australiassa.

– Yritän olla nopea ja ajaa tasaisen varmasti. Haluaisin jatkaa Citroenilla ensi vuonna, Östberg tuumaa.

Meeke voitti yllättäen Jyväskylän MM-rallin Citroenilla kaksi vuotta sitten. Viime vuonna Meeke jäi Jyväskylässä kahdeksanneksi ja Breen sijoittui viidenneksi. Kausi 2017 oli Citroenille pettymys, vaikka Meeke pystyi voittamaa Meksikon ja Katalonian rallit. Menestykseen tottunut talli jäi valmistajien MM-sarjassa viimeiseksi.

Rallin MM-sarjan säännöt muuttuivat radikaalisti viime kaudeksi. Vaikka Citroen piti MM-sarjasta välivuoden kaudella 2016 ja keskittyi uuden auton rakentamiseen, putkahti pajasta ulos nopea, mutta vikuroiva auto. Talli on tuskaillut auton ajettavuuden kanssa tähän kesään asti.

– En ole koskaan ollut näin tyytyväinen autoon testeissä. Etuakselin muutokset ovat tehneet autosta paremman ja nyt testeissä löysimme jotain uutta myös auton takapäähän, Östberg hehkuttaa.

Citroenin takajousituksen geometria pistettiin uusiksi Argentiinan ralliin ja Jyväskylän ralliin sama on tehty auton etupäälle.

– Auton balanssi on paljon parempi, mikä on erittäin merkittävää Jyväskylän rallissa, Östberg kiittelee.

Muutosta on tapahtunut myös Citroenin ilmapiirissä. Syvissä vesissä uinut talli on löytänyt uutta potkua tekemiseen.

– Olen niin iloinen, että Citroen on sitoutunut kehittämään autoa ja jatkamaan MM-sarjassa. Olen vaikuttunut miten paljon auto on parantunut lyhyessä ajassa, Östberg hihkuu.

Östberg testasi Citroenia kaksi päivää Keski-Suomessa. Breen ajoi rallin Tarttossa ja oli tyytyväinen auton kipailukykyyn.

Miten hyvään sijoitukseen Östberg voi yltää Jyväskylän MM-rallissa viikonloppuna?

– Auto on todella hyvä, mutta onko se riittävän hyvä muihin talleihin verrattuna. Sen näkee vasta kun ralli alkaa, Östberg pyörittelee.

Täytyyhän 114 MM-rallin kokemuksella joku kutina olla auton ja kuljettajan iskukyvystä Keski-Suomen sorateillä.

Voiko autolla ajaa palkintopallille?

– Kyllä voi. Olemme ottaneet niin isoja harppauksia auton kehitystyössä, että palkintopallisija on mahdollinen, Östberg vihjaisee.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko 1 kk / 6 €

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .