Esittely: EK 4 ja 13 Harju (2,20 km)

31.7.2014 klo 20.30 ja 1.8.2014 klo 20.30

Ralliteiden varsille on ehtinyt jo kasvaa katsojasukupolvi, jolla ei ole tuon taivaallista muistikuvaa tästä legendaarisesta kaupunkierikoiskokeesta. Harvasta rallista löytyy kaupunki-ek, jolla ajetaan sekä asfaltilla että soralla, mutta torstai- ja perjantai-illat päättävä Harju on juuri sellainen.

Lähtökiihdytyksen jälkeen U-käännös Kilpisenkadun risteyksessä ja ja sitten takaisin kohti Norssia. Norssin kulmalta käännös takaviistoon kevyen liikenteen kapeaakin kapeammalle hiekkatielle. Vesilinnan parkkipaikalla vaihdetaan taas asfalttiin ja Ihantolantieltä napakka etuoikea takaisin hiekalle.

Tässä kohdassa Harjun mäntyihin ovat tehneet tuttavuutta ainakin Lasse Lampi (1987) ja Didier Auriol (1990). Tästä Sepänkadulle ja "Kakolan kulmalta" kohti Pitkäkatua.

Takavuosina Pitkäkadulta jatkettiin vielä Löylykadun ja Mäki-Matinkadun kautta takaisin Yliopistonkadulle, mutta nyt maali on Kortesuonkadulla, jolle käännytään haastavan, alas oikealle pudottavan mutkan jälkeen.

Paikalla on myös ikävä historiansa, sillä juuri tässä kohdassa tanskalainen Karsten Richardt menetti Mitsubishinsa hallinnan vuoden 1996 rallissa. Ulosajon seurauksena yksi katsoja kuoli ja 27 loukkaantui. Tämän jälkeen Harjulla ajettiin vielä kahdesti, vuosina 1997 ja 1998. Kuolemaan johtaneita onnettomuuksia ei ole Jyväskylän MM-rallissa vuoden 1996 jälkeen onneksi nähty.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Esittelyt MM-rallin erikoiskokeista julkaistu – katso videot

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.