Hänninen ajaa taas S-kakstonnisten voittoon

S2000-luokan kisa kuivui kokoon virolaiskuski Ott Tänakin kahdeksannen erikoiskokeen ongelmien takia. Koivukehän pätkällä Juho Hännisen kuuden sekunnin johto Tänakiin paisui yli kolmeen minuuttiin, kun virolainen vieraili metsähallituksen puolella. Näin ollen väliin kiilasi tshekki Martin Prokop, mutta hän oli jo siinä vaiheessa jäänyt kaksikosta 45 sekuntia. Perjantain päätteeksi Prokopin ja Hännisen ero oli venynyt yli minuuttiin. Humpan juoni on siis selkeä: ilman ongelmia Hänninen ajaa jälleen luokkavoiton Jyväskylässä. Hän ajoi S2000-luokan ykköseksin vuosi sitten, kaksi vuotta sitten hän oli paras yhdistetyssä N- ja S2000-luokassa ja N-ryhmän ykköseksi Hänninen kaahasi vuonna 2008.

-Tänään oli huikea päivä, ajettiin kilpaa ihan äärirajoilla. Vaikka tiesin kyllä sen, että Tänak ei pysty ajamaan tuota vauhtia maaliin saakka. Ei näillä vehkeillä pysty, olipa alla sitten Skoda tai Ford, Hänninen jutteli.

Skoda-pilotti oli perjantain loppuhuollossa innoissaan kuin pikkupoika.

-Mie näin Tänakin siellä kasipätkällä ja arvasin heti, mitä oli tapahtunut. Sanoinkin Mikolle (kartturi Markkula), että tuo ei muuten ollut tekninen vika. Mutta oli niin hieno fiilis, että laskin täysillä loppuun saakka, vaikka ei olisi enää tarvinnut, Hänninen hihkui.

Volkswagen-konserni on tulossa mukaan WRC touhuihin ja vahvat näytöt saman yhtiön Skodalla ovat varmasti Hänniselle tulevaisuudessa valtti. Mies on vahvasti kiinni S2000-luokan maailmanmestaruudessa.

-No, kyllähän kolmekymppisenä pitää ruveta jo jotain näyttöjä olemaan, jos meinaa näissä hommissa jatkaa, maanantaina 30 vuotta täyttänyt Hänninen totesi.

Päivän aikana puhuttiin siitä, että Hännisen vahva ja kärsivällinen hiillostus sai 24-vuotiaan Tänakin tekemään virheen.

-Niin... Kai se kokemuskin alkaa jossain näkyä, Hänninen pohti.

Paddon ajaa kohti N-ryhmän voittoa

Myös N-ryhmässä tilanne on sellainen, että ilman ongelmia voittajan nimi on selvillä. Uuden-Seelannin Hayden Paddon johtaa reilun 54 sekunnin erolla ennen Jyväskylän omaa poikaa Mikko Pajusta. Pajusella piisasi tilannetta ennen perjantain päätöspätkää Mynnilää. Renault Cliosta hajosi pakoputki ja sen jälkeen meteli oli infernaalinen.

-Korvat ovat aivan lukossa. En kuullut edes nuottia viimeisellä pätkällä, Pajunen siunaili.

-Mutta ei se mitään. Laitetaan huollossa putki kuntoon ja mennään huomenna niin paljon kuin päästään, Pajunen suunnitteli.

Jos nelivetoista Subaru Imprezaa komentavalle Paddonille sattuisi jotain, olisi etuvetoisella Cliolla ajavalla Pajusella mahdollisuus ottaa historiallinen luokkavoitto. N-ryhmää ei ole Jyväskylässä aiemmin etuvetoisella autolla.

Nippelitietoniiloille tiedoksi, että muuan Mikko Hirvonen ajoi ensimmäisen Jyskälänsä nimenomaan etuvetoisella Cliolla. Vuosi oli 2002.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Loeb on niin vanha, ettei näe kelloa

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.