Hassin hyppyri ei ollut mansikkapaikka

Hassin ison tien hyppyrillä on paljon väkeä lauantaina aamupäivällä. Vasen ylitys, hyppää poikittain. Tällä luonnehdinnalla hyppyä mainostetaan Jyväskylän MM-ralliin saapuneille kansainvälisille valokuvaajille. Kun joku muistaa Marcus Grönholmin todella hypänneen Hassin hyppyristä poikittain testeissä, niin onhan sinne päästävä.

Kahden kilometrin talsimisen jälkeen saavutaan hyppyrille, joka on suuren sähkölinjan alla. Paikalla on tuhansia katsojia ja kymmeniä Viron lippuja. Jotkut ovat yöpyneet teltoissa ja läheisellä sorakuopalla parikymmentä asuntoautoa on ollut yön yli parkissa.

Hyppyri on saanut kupeelleen mainosportin, koska kaikkien katsojien rintamasuunta on hyppyrille. Kaikki odottavat ensimmäistä autoa. Aurinko paistaa ja ihmiset hakevat parempia katselupaikkoja.

Andreas Mikkelsenin Hyundain ääni voimistuu ja norjalainen on hyppyrillä. Mutta mitään ei tapahdu. Hyundai niiaa hieman, mutta pyörät eivät irtoa tiestä. Valtava pettymys valtaa katsojat. Tämänkö takia on rämmitty metsässä, hikoiltu kylmälaukkua kantaen ja maksettu pääsylipusta 30 euroa?

”Oliko tuo joku nolla-auto”, Mikkelsenin suoritukselle ilkutaan.

Jyväskylän MM-rallissa on katselupaikkoja, joiden vuoksi rallifanit heräävät aamulla aikaisin, kävelevät metsässä kilometritolkulla ja viettävät vapaapäivänsä kuljettajien suorituksia arvioiden. Ruuhimäen, Urrian ja Ouninpohjan hyppyrit ovat takuuvarmoja paikkoja. Joku tykkää Kakariston risteyksen tunnelmasta, toinen Päijälän mäntykankaan monipuolisuudesta.

”Ei tämä toimi näin päin ajettuna”, muuan katsoja parahtaa, kun kaikki WRC-autot Ott Tänakia lukuun ottamatta ovat ajaneet hyppyristä.

Sitten tulee virolainen Toyota-kuljettaja. Kaikki Yariksen pyörät ovat ilmassa, kun Tänak taittaa hypyltä kohti seuraavaa mutkaa. Rinteiltä kuuluu kollektiivinen kohahdus. Joku taputtaa.

Seuraavaksi tulevat Kalle Rovanperä ja Eerik Pietarinen ajavat hypystä jarruttamatta. Skodat kohoavat maasta ja katsojat kiittävät. Muutaman hetken päästä Simone Tempestini ajaa ulos tieltä. Katsojien päivä on pelastettu.

MM-ralleja ajetaan autojen markkinoinnin takia. Katsojat ovat autonvalmistajille potentiaalisia asiakkaita, joten heitä tulee viihdyttää. Joillekin se tarkoittaa kuljettajien taitavia suorituksia, joillekin ulosajoja.

Minä lähden joka rallipäivä erikoiskokeille nähdäkseni niitä taitavia ajosuorituksia, fysiikan lakien uhmaamisia ja kiperistä paikoista selviämisiä. Niitä Jyväskylän MM-rallissa on tarjolla jokaisella pikataipaleella.

Mutta vähän jäi harmittamaan, että yksikään WRC-auto ei hypännyt Hassin hyppyristä poikittain.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .