Jyskälän torstai keräsi rajua kritiikkiä

Jyväskylän MM-rallin mallia 2013 avauspäivän puheenaiheet tiivistyivät kolmeen asiaan. Jos mennään urheilupää edellä, niin asia numero yksi oli belgialaisen Ford-kuljettajan Thierry Neuvillen erinomainen ajo. Neuville ajoi kaksi pohja-aikaa kuudella erikoiskokeella ja lähtee perjantaihin 5,2 etumatkalla ennen MM-sarjaa johtavaa Sebastien Ogieria.

– Erittäin hyvä päivä kokonaisuutena. En ottanut riskejä, seurailin Mikon ja Sebastienin aikoja. Auto toimi erinomaisesti ja itseluottamus oli hyvällä tasolla. Hankalimmissa paikoissa otimme vähän vauhdista pois, Neuville sanoi yötauolle tultaessa.

Neuville lähtee perjantain reitille viimeisenä WRC-autona. Se huolestutti.

– Huomiselle on luvattu sadetta ja silloin olisi parempi olla letkan kärkipäässä, Neuville sanoi.

25-vuotiaan belgialaisen vauhti on yllättänyt monet. Neuvillella oli kuitenkin yksinkertainen selitys.

– Testimme kisan alla onnistuivat hyvin. Löysimme autoon muutamia juttuja ja itseluottamus koheni, kuului yksinkertainen resepti.

Ogier kaipasi päiväunia

Kakkosena perjantaihin säntää Sebastien Ogier. Ranskalainen oli savottaansa suhteellisen tyytyväinen, mutta avauspäivän ohjelma kismitti. Tästä päästäänkin aiheeseen numero kaksi. 45 erikoiskoekilometriä ja käsittämättömät 436 kilometriä siirtymätaivalta.

– Välillä tuntui siltä, että autossa pitäisi olla automaattiohjaus, niin olisi voinut ottaa päiväunet tylsillä suomalaisilla valtateillä, Ogier lohkaisi.

– Ralli alkaa toden teolla vasta huomenna, hän lisäsi.

Kolmantena torstain jälkeen majaileva Mads Östberg oli samoilla linjoilla.

– Tällainen määrä siirtymää on kieltämättä aika tylsää. Vitsitkin ovat ainakin meidän autokunnassamme todella huonoja, norjalainen murjaisi.

"Järjestetty päin helvettiä"

Puheenaihe numero kolme oli viidennen erikoiskokeen, Himos kakkosen, tapahtumat. Kisan kärjessä yhdessä Neuvillen kanssa Himokseen lähtenyt Mikko Hirvonen putosi kärjen vauhdissa erikoisella tavalla ajetulla erikoiskokeella. Jo päivällä kertaalleen ajettu lenkki sipaistiin kahteen kertaan puolen minuutin lähtöväleillä. Radalla oli kerralla siis neljä autoa. Ennen Hirvosta radalle ennätti kolme neljän ryhmää WRC-autoja. Pienen tauon aikana sade yltyi ja Citroen-pilotti joutui ajamaan äärimmäisen liukkaissa vesikouruissa.

– En sano, että johtaisin ilman tuota, mutta kyllähän se oli järjestetty ihan päin helvettiä. Ei ole oikea ratkaisu ajaa eri ryhmässä niiden kanssa, joiden kanssa taistellaan voitosta, Hirvonen puhisi yötauolle tullessaan.

– Rallin voittaminen on vielä mahdollista, mutta riskirajoilla täytyy huomenna mennä. Pojat ovat ajaneet tosi kovaa, hän lisäsi.

Hirvosen kohtalosta voikin itse asiassa kaivaa esille puheenaiheen numero neljä. Kun avauspäivä on takana, kolmen sakissa ei ole ainuttakaan suomalaista.

Se on muuten ennennäkemätön tilanne Jyväskylän MM-rallissa.

Parkaisu Paviljongista: Tarjouskilpailuja ja tappavaa tylsyyttä

EK 6: Neuville yötauolle ykkösenä

EK 5: Kärki karkasi, Hirvonen haukkui kisajärjestäjät

EK 4: Surkea tie hirvitti kuskeja, Hirvonen tykitti pohjat

EK 3: Ogier nousi kärkeen Neuvillen rinnalle

EK 2: Latvala rikkoi autonsa, Hirvonen ja Neuville kärkeen

EK 1: Ogier ajoi pohjat, Latvala jäi reilun sekunnin