Kakaristo korvaa Ouninpohjan rallireitillä

Jyväskylän MM-rallin reitti on muuttunut viime vuodesta noin neljänneksellä. Eniten huomiota jopa kansainvälisellä tasolla on herättänyt se, että maailman kuuluisinta erikoiskoetta Ouninpohjaa ei enää esiinny pätkäluettelossa. Häly on osin liioiteltua, sillä osa Ouninpohjan reitistä ajetaan Kakaristo-nimisenä.

Kakariston erikoiskoe alkaa siitä, mihin Ouninpohja viime vuonna päättyi. Legendaarisista paikoista Kakariston risteysalue on siis luonnollisesti mukana, mutta Okskulman kohdalta Kakaristo kuitenkin kääntyy kohti Ysitietä vievälle pistolle, joten moni legendaarinen paikka jää ajamatta. Suurin menetys yleisön ja rallin imagon kannalta on MM-sarjan lennokkaimman trampoliinin eli Keltaisen talon hyppyrin jääminen pois ohjelmasta. Pompun pituusennätys 57 metriä jäänee siis ainakin toistaiseksi Markko Märtinin nimiin ja suurin hyppyyn tulonopeus 173 km/h jää Gigi Gallin ja Mitsubishin mutusteltaviksi.

- Ouninpohjan alkuosa kävi liian nopeaksi ja vaaralliseksi. Tie on vuosien varrella nopeutunut, kun ralliautot ovat oikoneet mutkia ja ojat ovat käytännössä hävinneet, kilpailunjohtaja Kai Tarkiainen totesi.

Muun muassa Marcus Grönholm oli viime vuonna Ounin jälkeen vakavasti sitä mieltä, että vauhti hyppyreiden ja puiden seassa on käynyt yksinkertaisesti liian kovaksi. Ouninpohja saattaa joskus palata alkuperäisessä muodossaan ohjelmaan, mutta se edellyttää tien ojien avaamista ja kaivamista auki, joka muuttaa ajolinjoja väkisinkin tarkemmiksi ja hidastaa autojen keskinopeuksia.

- Turvallisuus on syy, miksi Ouni pätkittiin. Kuunneltiin kuljettajia, jonka perusteella päätös tehtiin, Tarkiainen vahvisti.

Pisin koitos vain 23 kilometriä

Reitillä on muutakin uutta. Lauantaina tuoreena nimenä pätkälistalla esiintyy EK 13 Hirvimäki, joka tosin kulkee osin tutun Moksi-Leustun reittiä. Uudistuksia ovat myös EK 21 Väärinmaja Vilppulan suunnalla sekä EK 23 Hannula Kynsiveden maisemissa. Molemmat tosin ovat tuttuja teitä 1980-luvun kilpailuista.

Huomioitavaa on myös pätkien jatkuvasti lyhentyvät pituudet, sillä tänä vuonna sunnuntaipäivän avaava 23:n kilometrin mittainen Lankamaa on kisan pisin koitos. Useina vuosina kisassa on päästelty jopa 40 kilometrin pikiksiä.

- Pitkien pätkien järjestäminen on erittäin haastava tehtävä, eikä se kovin monelta EK-järjestäjältä onnistu ilman kovaa kokemusta. Jos ongelmia tulee, ne kasaantuvat pitkillä pätkillä, kilpailun reitistä vastaava apulaiskilpailunjohtaja Seppo Harjanne kertoi.

Vaikka Jyvässeudulla ei kärsitä varsinaisesta järjestäjäpulasta, on kilpailun tiivistyminen pienelle alueelle aiheuttanut haasteita. Erityisesti Jämsän seudun pätkäsumaa on tänä vuonna yritetty helpottaa jakamalla reittiä laajemmalle alueelle.

- Jämsän suunnalla oli viime vuonna paljon pätkiä. Sillä suunnalla oli keksittävä jotain, että löydetään tarpeeksi tekijöitä. Nykyiset säännöt rajoittavat kuitenkin aluetta, jolla voimme toimia. Autojen on esimerkiksi ehdittävä aina Paviljonkiin huoltoon, Harjanne selvitti.

Sade saattaa sotkea parkkipaikat

Rallin MM-sarjan osakilpailun pikataipaleiden minimipituus on sääntöjen mukaan 340 kilometriä. Jyväskylässä ajetaan kilpaa 340 kilometriä ja 420 metriä päälle, joten rimaa hivotellaan.

- Vaikka niukkuutta on nykyään vähän kaikessa, ei sen aivan noin niukoille olisi tarvinnut mennä, Harjanne naurahti.

- Taustalla on pari muutosta, jotka lyhensivät reittiä. Esimerkiksi Ruuhimäkeä jouduttiin lyhentämään maalipäästä reilulla kilometrillä suoran TV-lähetyksen takia. Juupajoella taas yksi isäntä ei halunnut enää autoja pihallensa, joten sieltä pätkäistiin pari kilometriä, Harjanne selvitti.

Vaikka ratamestarikin toivoo kisaviikonlopuksi kuivaa keliä, ei itse kilpailu ole sateellakaan vaarassa.

- Tiet kestävät kyllä normaalit sateet, mutta yleisöalueilla ja parkkipaikoilla voi tulla ongelmia, Harjanne ennakoi.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.