Kortti lähtee aina yli 50km/t ylinopeudesta

Rallikuskien ylinopeussakot nousevat joka vuosi puheenaiheeksi Jyväskylän MM-rallissa.

Jari-Matti Latvala ennätti saada sakot ylinopeudesta tällä viikolla ennen kuin ralli ehti alkaakaan. Ylinopeus oli iltapäivälehtien mukaan sen verran lievä, että mies sai pitää ajokorttinsa.

Viime vuonna spekuloitiin, joutuuko Sebastien Loeb jättämään rallin kesken jäätyään kiinni ylinopeudesta Keuruulla. Loeb kaahaili poliisin tutkaan 101 km/t, kun nopeusrajoitus oli 60 km/t. Hän sai kuitenkin pitää ajokorttinsa ja ajoi lopulta osakilpailun voittoon.

Sen sijaan unkarilainen Gabor Mayer joutui jättämään kisan väliin ajettuaan tutkaan 141 km/t risteysalueella, jossa nopeusrajoitus oli 80 km/t. Hänet tuomittiin myöhemmin Äänekosken käräjäoikeudessa 70 päiväsakkoon ja tammikuun loppuun asti kestäneeseen ajokieltoon törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.

Rikoskomisario Sami Salo Keski-Suomen poliisilaitokselta ja yksikön johtaja Veikko Stolt Liikkuvan poliisin Jyväskylän yksiköstä selvensivät Keskisuomalaiselle lainsäädäntöä, jolla ylinopeuksia tulkitaan.

Olosuhteet vaikuttavat


- Jos kyseessä on törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen, niin kortti lähtee pois saman tien, eikä harkintaa käytetä. Jos ylinopeus ei ole ihan niin raju, kyseessä voi olla liikenneturvallisuuden vaarantaminen, johon liittyy vakava piittaamattomuus, kuten Loebilla muistaakseni viime vuonna oli. Silloin voidaan käyttää harkintaa. Esimerkiksi jos perhe on lomamatkalla menossa Lappiin ja kuljettaja syyllistyy tähän, niin yleensä annetaan ajaa Lappiin ja sieltä kotiin. Ajo-oikeus käsitellään myöhemmin lupaharkinnassa, Salo kertoo.

Stoltin mukaan nyrkkisääntönä on, että törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen raja ylittyy pelkällä ylinopeudella, kun ajetaan vähintään 50 km/t yli sallitun nopeuden. Vakavan piittaamattomuuden rajana pidetään hänen mukaansa vähintään 30-35 km/t ylinopeutta.

- Vakavasta piittaamattomuudesta ei tule rikostutkintaa, vaan annetaan sakko ja ajokieltoseuraamus tiedoksi. Sitä ei välttämättä laiteta heti voimaan. Jos siis rallikuski ei syyllisty törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen, hänen annetaan ajaa kisa loppuun, Stolt perustelee.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.