Mutta saako musta hevonen voittaa?

32-vuotias Jari Ketomaa on kulkenut pitkän tien kyttäämään paikkaa rallimaailman huipulla. Viime vuoden lopulla pullat näyttivät olevan jo hyvin uunissa, kun Ketomaa oli sopinut ajavansa tänä vuonna 6-7 MM-rallia kiinalaisessa FCACA-tallissa. Talli kuitenkin kompastui talousasioihin ja tallin johtaja istuu tällä hetkellä lukemassa tiilenpäitä.

Ketomaa taustajoukkoineen ei kuitenkaan antanut periksi ja nyt miehellä on mahdollisuudet todelliseen jättipottiin. Alla on lähes tehdaspelin veroinen Ford Fiesta WRC ja Ketomaa otti ja paukautti pohjat rallin avauspätkällä Lankamaassa. Vaikka "välillä piti ajaa varovasti".

-Auto täristi jostain syystä ja sen takia täytyi olla tarkkana. En ihan tarkkaan tiedä mistä se johtui, Lankamaan suosikkipikataipaleekseen jo ennen rallia nimennyt Ketomaa kertoi.

Kolminkertainen rallin Suomen mestari joutui kakkoserikoiskokeella Laukaassa peräti erikoiseen tilanteeseen. Kun perjantain lähtöjärjestys lyötiin lukkoon kahden ensimmäisen EK:n perusteella, joutui Ketomaa hidastelemaan pätkän lopulla välttääkseen "aura-auton" rooliin huomisella pitkällä lenkillä.

-Eipä ole tuollaista taktikointia tarvinnut ennen tehdä. Se vähän hermostutti, että onnistuuko se, mutta hyvinhän se meni, tuumasi Ketomaa, joka lähtee perjantain lenkille neljäntenä seitsemän sekuntia johtavaa Sebastien Loebia perässä.

-Tuntui, että olisi ollut typerää ottaa väkisin se kärkipaikka tässä vaiheessa. Irtosora on tietysti yksi asia, toinen on se, että kärkipaikka kotirallissa tuo väkisinkin paineita, Ketomaa pohti.

Lahden suunnan pätkät ovat SM-sarjaa viime vuosina tahkonneille kuskeille tuttuja, MM-sarjan miehille sen sijaan huomattavasti vieraampia. Ketomaalla on siis melkoinen etulyöntiasema, esimerkiksi heti Lahden huoltotauon jälkeen ajettavan 14-kilometrisen Koukunmaan erikoiskokeen hän sanoo muistavansa lähes ulkoa. Pahimmat vastustajat sen sijaan joutuvat vetämään perjantain täysin nuotista.

-En ota mitään stressiä tilanteesta, vaikka asetelmat huikeat ovatkin. Olen toistaiseksi keskittynyt ajamaan omaa ralliani ilman riskejä, mutta vauhdikkaasti. Aika hyvin se on toistaiseksi onnistunut. Kyllä mä olen sen tiennyt, että pystyn kärkiaikoihin jos on kilpailukykyinen auto alla. Ja täytyy sanoa, että tämä on paras auto, jolla olen ikinä ajanut. Huomiseksi ei muuteta mitään, mennään vaan pätkä kerrallaan, Ketomaa suunnitteli.

Jyskälän pitkä perjantai on ratkaisee paljon. EK-kilometrejä ja siirtymää on vaikka muille jakaa ja koko savotasta pitäisi selvitä yhdellä 15 minuutin etähuollolla. On täysin mahdollista, että Päijät-Hämeen tiet hyvin tunteva Ketomaa jatkaa kärkiporukassa. Mutta onko miehellä lupa voittaa kaikissa tilanteissa? Jos lauantaina Fordin tehdastallia pyörittävältä M-Sportilta autonsa vuokrannut Ketomaa johtaa ja Jari-Matti Latvala on kakkosena...

-Ei tuu kommenttia tähän... Totta kai mä saan voittaa, niin ainakin luulen. Mietitään näitä sitten myöhemmin jos tarve vaatii, Ketomaa pyöritteli.

Kehuja melkein kaimalle

Laukaassa itsensä kolmostilalle himmaillut Jari-Matti Latvala oli innoissaan melkein kaimansa Ketomaan ajosuorituksesta.

-Jari ei ole päässyt aikaisemmin ajamaan huippukuskien kanssa tasavertaisella kalustolla. Nyt sellainen on alla ja kyllähän hän tuli ensimmäisen päivän aivan huikeaa vauhtia. Toivotaan, että vehkeet kestää eikä tule mitään ongelmia. Tämä on varmasti tärkeä näyttöpaikka Jarille, Latvala sanoi.

Tallikaverin Mikko Hirvosen epäonnen vuoksi Fordin tehdastallin kunnia lepää nyt Latvalan harteilla.

-En mä siitä mitään paineita ota. Täytyy vaan keskittyä omaan hommaan ja ajaa niin hyvin kuin mahdollista. Huomennahan (perjantaina) ralli vasta alkaa, Latvala totesi.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Sähkövika vai Mikon vika? Kukaan ei tiedä.

Paljastuksia ja isot pallit

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.