Muutosten juhlavuosi

Jyväskylän MM-ralli viettää ensi kesänä juhlavuottaan poikkeuksellisissa merkeissä.

Suurin muutos on kilpailun tiivistyminen kolmipäiväiseksi. Ralli alkaa torstaina 29.7. uudella kaupunkierikoiskokeella ja maaliin tullaan jo lauantaina.

Muutosta perustellaan Jyväskylän rallin 60. juhlavuoteen liittyvillä järjestelyillä.

- Laitamme niin sanotusti kaikki munat yhteen koriin. Tehdään yksi juttu kunnolla, eikä yritetä kasata joka puolelle jotain, MM-rallin kilpailunjohtaja Kai Tarkiainen kertoo.

- Sen sijaan, että rallia jatkettaisiin sunnuntaille, haluamme pitää lauantaina kunnon 60-vuotisjuhlat.

Suunnitelmien mukaan kilpailijat olisivat maalissa lauantaina iltaseitsemän aikoihin. Sen jälkeen edessä on kunnon iltakemut palkintojenjakoineen.

- Paviljongin alueella tullaan järjestämään juhlanäyttelyä, konserttia ja kaikkea muuta häppeningiä, Tarkiainen luettelee.

Missä city-pätkä?

Toinen merkittävä muutos koskee yleisöerikoiskokeita. Vuodesta 2000 ajettu Killerin pätkä jää pois ja sen tilalle suunnitellaan uusi kaupunkierikoiskoe.

- Killerin tekeminen on vienyt paljon voimavaroja sekä taloudellisesti että henkilöresursseina, kilpailunjohtaja perustelee.

Uuden city-pätkän reitiksi on hahmoteltu useampia eri mahdollisuuksia. Viimeksi kaupungissa on ajettu 90-luvun lopussa Hippoksella ja sitä ennen Harjulla. Nyt myös sataman alue voisi tulla kysymykseen.

- Olemme tutkailleet eri vaihtoehtoja. Reitin pituus tulee olemaan yli kaksi kilometriä, mutta ei missään tapauksessa yli neljää kilometriä, Tarkiainen tarkentaa.

- En halua kommentoida vielä sen enempää. Kuukauden sisällä meidän pitäisi olla viisaampia. Myös televisiointijärjestelyjen toteutuminen vaikuttaa reittivalintaan.

Pikataipaleen painoarvoa lisätään sillä, että perjantaiaamun lähtöjärjestys ratkaistaan torstain kaupunkierikoiskokeella.

- Näin tehdään ensimmäisen kerran MM-rallin historiassa, Tarkiainen valistaa.

Uusi reitti

Vaikka resursseja säästetään Killerin kohdalla, on uudenkin kaupunkipätkän järjestämisessä iso urakka.

- Järjestysmiehiä tarvitaan satoja. Mutta Jyväskylästä löytyy onneksi paljon urheiluseuroja ja yhdistyksiä, jotka tekevät mielellään töitä meille.

Kokonaisuudessaan ensi kesän MM-rallilla on pituutta yli 300 erikoiskoekilometriä. Reittiin on tulossa osittain radikaaleja muutoksia.

- Yhtä paljon ei tietenkään pystytä ajamaan, koska sunnuntai jää pois. Joitain osuuksia jää siis pois, kilpailunjohtaja paljastaa.

Toisaalta myös tuttua ja turvallista sorapätkää on tarjolla.

- Mahdolliset rallitiet ovat aika vakiopätkiä. Vaihtelua saadaan sillä, että käännytään jonain vuonna vasemmalle, kun viimeksi käännyttiin oikealle.

Tarkiaisen mukaan MM-rallin muutoksissa ei ole kysymys säästötalkoista. Kolmipäiväinen tapahtuma ei ole juuri sen halvempi kuin nelipäiväinenkään.

- Sunnuntaina on muutenkin ollut aika maltillisesti erikoiskoekilometrejä, Tarkiainen muistuttaa.

- Uskoisin, että talouspuoli ei heilahda kolmipäiväisyyden takia suuntaan tai toiseen.

Se on kuitenkin selvää, että talouselämän myllerrykset koskettavat myös MM-rallia. Budjetin suhteen aiotaan siis pysyä tarkkoina.

- Taloustilanne on mikä on. Ja se täytyy pitää mielessä, kilpailunjohtaja korostaa.

- Ei auta lähteä pomppa levällään ostelemaan AC/DC:tä esiintyjäksi.

Yksi säästökohde on f-ryhmän Vetomies-kilpailun poisjäänti. Pelkkien MM-kisaajien katseluun ei pätkillä tarvitse silti tyytyä, mikäli Tarkiaisen suunnitelmat toteutuvat.

- Jotain muutakin pärinää sinne on vielä luvassa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.