Sähköautoille ei vielä tilaa MM-rallissa – moottorin ääni liittyy turvallisuuteen ja viihdyttävyyteen

– Sähköautot eivät vielä useaan vuoteen ole varteenotettava vaihtoehto MM-rallin kilpailuissa, sanoo suomalaisen autourheilun kattojärjestö AKK:n hallituksen puheenjohtaja Juhani Pakari.

Sähköautot ovat Pakarin mukaan erinomaisia rallicrossiin ja formuloihin, mutta ne eivät sovellu perinteiseen ralliin. Esimerkiksi lauantaina kuskit ajoivat Jyväskylän MM-rallissa siirtymineen yhteensä 684 kilometriä.

– Tällä hetkellä sähköautojen akkuteknologia ei ole niin kehittynyt, että niistä riittäisi virtaa koko päiväksi, Pakari selventää.

Yksi ongelmakohta sähköautojen kehityksessä on se, että tutkimustyö on vuosia ollut muualla. Pakarin mielestä sähköautojen kehittämiseen tarvittaisiin enemmän resursseja, jotta ne voitaisiin tuoda ralliin.

– Paras mahdollinen alusta kehittää ajoneuvoja on ehdottomasti autourheilu. Tietotaito, resurssit ja fyysinen kuormitus löytyvät lajien parista, joten lyhyes­sä ajassa opitaan paljon. Siksi on hyvä, että sähköautot on otettu mukaan rallicrossiin ja formuloihin, Pakari sanoo.

Yksi syy polttomoottoreiden suosioon on, että autovalmistajat myös aktiivisemmin markkinoivat niitä autoja, jotka menestyvät ralleissa.

Pakarin mukaan autojen huoltaminen etappien välillä ja päivän päätteeksi muuttuisi, jos autot kulkisivat sähköllä. Tällä hetkellä autoista saadaan pienet viat nopeasti kuntoon, kun taas sähköautojen kanssa huolto on tarkempaa työtä.

– Sähköautoissa on niin paljon tehoja, että huoltaminen hankaloituisi huomattavasti, Pakari kertoo.

Hyviksi vaihtoehdoiksi öljyjalosteisille polttoaineille Pakarin mielestä soveltuisivat uusiutuvat polttoaineet, kuten bioetanoli tai biodiesel. Pakarin mukaan kansainvälisen autourheiluliitto FIA:n kokouksissa ollaan valmiita hybridiratkaisuihin, kunhan polttomoottorit säilyvät.

– Niiden kehitys on huomattavasti pidemmällä kuin sähköautojen, Pakari huomauttaa.

Merkittävä osa rallikokemusta on äänimaailma. Ralliauton pitää kuulua kauas sekä viihdyttävyyden että turvallisuuden takia.

– Uskon, että pelkkä sähköauto ei lyö rallissa ihan äkkiä läpi. Ei se varmaan hirveän paljon kiinnosta, jos ei kuulu mitään muuta kuin vähän kivien lentämistä, Toyotan tallipäällikkö Tommi Mäkinen kommentoi Talouselämän (27.7.) haastattelussa.

– Autojen pitää kuulua hyvissä ajoin, jotta ihmiset osaavat valmistautua. Ääni on turvallisuustekijä, joka herättää ihmiset, että auto lähestyy, Pakari komppaa Mäkistä.

Viikonloppuna rallia seuraamassa olleet Onni Harjula ja Kaisa Yliruka olivat kiinnostuneita Toyotan hybridiautosta.

– Sähköautot olisivat positiivinen muutos ekologisuuden takia, ja olisi mielenkiintoista tietää, kuinka pitkiä pätkiä pystyttäisiin ajamaan lataamatta, Yliruka pohti.

Harjula kuitenkin toivoi, että äänet autoissa säilyisivät sähkömoottorista huolimatta.

Tämä sisältö on vain tilaajille.

Tilaa Keskisuomalainen verkko joka päivä 15 eur. / 3 kk kestotilauksena

Tilaa tästä!

Jos olet jo tilaaja, .