Tallipäällikkö uhoaa: "Meillä on paras auto ja parhaat kuskit"

Volkswagen on tunnetusti ollut tämän(kin) kauden rallin MM-sarjassa melkoisen suvereeni valtias. Niinpä tallipäällikkö Jost Capito ei pidäkään kyntiläänsä vakan alla Jyväskylän MM-rallin kynnyksellä, vaan uhoaa estottomasti.

- Tätä rallia kutsutaan usein Sorateiden gran prix'ksi, mutta meidän mielestämme tämä on ilma-ajoa neljällä pyörällä, Capito totesi.

- Missään muualla ei hypätä niin paljon kuin Jyväskylässä. Tämä ja kapeat sekä nopeat tiet antavat rallille erityisen luonteensa. Näihin olosuhteisiin meillä on paitsi parhaat kuljettajat (Sebastien Ogier, Jari-Matti Latvala ja Andreas Mikkelsen), myös paras auto, Capito hehkutti miehistöään sekä Polo WRC:ta.

Lämpimikseen volkkaripomo ei toki puhu. Puolan MM-ralli on tiestöltään "suomensukuinen" ja siellä sekä täällä Volkswagen on ollut voittamaton siitä lähtien, kun se tuli WRC-touhuihin mukaan vuonna 2013.

- Haluamme voittaa kolmannen kerran peräkkäin. Testi-ek näytti, että kuljettajat ja koko tiimi ovat hyvässä iskussa, Capito lisäsi.

Ogier palaa minilomalta

Kohti kolmatta peräkkäistä rallin maailmanmestaruutta ajava Sebastien Ogier saapui Jyväskylään hyvin levänneenä.

- Pidin muutaman päivän loman ennen tänne tuloa ja se antoi hyvän mahdollisuuden ladata akkuja näin kauden puolivälissä, Ogier raportoi.

Kaksi vuotta sitten Jyskälän nopeimpana tuulettanut ranskalainen haluaisi luonnollisesti uusia kuohujuoman suihkuttelut Paviljongin lauteilla.

- Totta kai! Ja Ouninpohjan valtias olisi jälleen mukava olla, nyt kun se palasi täydessä mitassaan reitille. Helppoa se ei kuitenkaan ole. Suomalaiset menevät kaikki lujaa ja päävastustaja on tietysti Jari-Matti, Ogier tuumasi.

Jyskälä muistutti kuitenkin mestaria haasteellisuudestaan heti aamun testierikoiskokeella.

- Se oli vaikeampi kuin odotin. Tie oli irtosoran vuoksi todella liukas, vaikka on satanut runsaasti vettä. Ulosajokin oli kertaalleen lähellä, Ogier kertoi.

Hän oli testi-ek:lla viidenneksi nopein.

Mikkelsen nöyränä

MM-sarjassa kakkosena oleva Andreas Mikkelsen on yhä ilman osakilpailuvoittoa, mutta hän on ajanut tasaisesti palkintopallille. Keski-Suomen soraränneihin norjalainen lähtee nöyränä.

- Puolan ralli sujui meiltä todella hyvin ja pystyimme painostamaan Ogieria jatkuvasti. Tämä on kuitenkin selvästi vaikeampi kilpailu ja olen tyytyväinen palkintopallisijoitukseen, toiseksi Puolassa ajanut Mikkelsen totesi.

Hypyt ovat Jyväskylän MM-rallin kivijalka, mutta kuljettajan näkökulmasta niihin liittyy omat haastensa.

- Nuotituksen aikana saa ajaa korkeintaan seitsemääkymppiä ja kisassa mennään parhaimmillaan lähes kahtasataa. Nuotitusvauhdissa on vaikea arvioida, kuinka kovaa mihinkin hyppyriin uskaltaa ajaa, Mikkelsen selvitti.

- Testi-ek:lla teimme paljon töitä säätöjen kanssa. Auto tuntuu nyt hyvältä - bring on the Rally Finland!, Ruuhimäessä maanmiehensä Mads Östbergin jälkeen toiseksi vauhdikkaimmin ajanut Mikkelsen heitti.

Latvalaa myhäilytti

Vikurin auton ja itseluottamusongelmien kanssa läpi kauden painiskellut Jari-Matti Latvala hakee kotirallista onnistumisen elämyksiä, joita vuosi 2015 ei ole riesaksi asti sisältänyt.

- On ollut melkoisen raskasta. Viime vuoden Jyväskylä oli huikea. Ajoin loistavan rallin ja sen podium-fiiliksen haluan kokea uudelleen, Latvala tunnelmoi.

Testi-ek jätti suuhun hyvän maun. Latvala jäi Östbergistä 0,7 sekuntia.

- Se meni todella hyvin. Ruuhimäki kertoi meille sen, että perussäätöjen kanssa on tehty oikeita ratkaisuja. Kostea tie oli todella liukas, mutta pystyimme ajamaan tasaisia aikoja, neljänneksi nopeimman ajan 2.14,0 kellottanut Latvala kommentoi.

Jyväskylän MM-ralli starttaa tänään kello 19 Harjun erikoiskokeella.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Östberg nopein Ruuhimäen testipätkällä, Latvala neljäs

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.