Urheilun raiskausta ja historian siipien havinaa

Silloin, kun rallissa kilvanajo on täydellistä sekuntipeliä, on aura-auton roolista vaikea päästä eroon. Sebastien Loeb taktikoitiin kärkipaikalle avauspäivänä torstaina, ja kun eroja ei syntynyt, on suumestarilla sama osa myös lauantaina. Loeb lähtee Jyväskylän MM-rallin päätöspäivään 1,5 sekunnin johtoasemassa - ja joutuu jälleen auraamaan irtosoraa tieltään. Sitä riittää huomenna 140 erikoiskoekilometrin edestä.

Tämä huolimatta siitä, että kärkikolmikko Loeb, Sebastien Ogier ja Jari-Matti Latvala harrasti perjantain viimeisellä erikoiskokeella Mynnilässä melkoista kikkailua. Tai ahtaammin ilmaistuna suoranaista kilpaurheilun raiskaamista. Loeb yritti muiluttaa Ogierin aura-autoksi ottamalla tahallaan kymmenen sekunnin aikasakon. Ogier kuitenkin huomasi konnankoukun ja hidasti menoaan sen verran, että jäi Loebin taakse.

Ogier siirtyi kahden pätkän ajaksi piikkipaikalle EK yhdeksällä, mutta himmaili EK 11:llä Mynnilässä sen verran, että sai Loebin edelleen.

Citroenien takana Jari-Matti Latvala luuli saavansa komentaa Fordiaan Mynnilässä rauhassa kohti tavoiteaikaa, sillä eroa kärkeen oli lähtiessä 8,4 sekuntia. Töysäläinen meinasi kuitenkin livahtaa vahingossa kärkipaikalle. Ero kutistui 2,6 sekuntiin.

Neljäntenä oleva Petter Solberg lähti päätöspätkälle 33 sekunnin takamatkalta. Lauantaille kurottavaa jäi 29 sekuntia. Oli sääli, ettei kärkikolmikon järjestämä farssi osunut enempää omaan nilkkaan. Solbergin hivuttautuminen tappituntumalle olisi tosin ollut vain kuriositeetti. Petter Solberg World Rally Team on Citroenin asiakas, eikä ranskalaistehdas olisi varmasti päästänyt norjalaista kahden Sebastienin ohi.

Allekirjoittaneen ymmärrykseen ei mahdu, miksi lähtöjärjestyspelleilyyn ei puututa säännöillä. Jokunen vuosi sitten kokeiltiin systeemiä, jossa edellisen päivän 15 ensimmäistä lähtevät reitille käännetyssä järjestyksessä. Se tietysti saattoi aiheuttaa säätämistä sijan 15. tuntumassa, mutta ainakin kärjessä ajettiin koko ajan tosissaan. Kukahan osaisi kertoa, miksi tästä säännöstä luovuttiin?

Jyväskylän MM-rallin voitto mallia 2011 ratkaistaan siis kolmen muskettisoturin kesken. Irtosoran ja lähtöpaikan vuoksi Loeb on heikoimmilla, mutta seitsenkertainen maailmanmestari on sellainen velho, ettei häntä sovi laskea ulos voittotaistelusta. Lisäksi hänen johtonsa MM-sarjassa on sen verran tukeva, että kaikessa rauhassa palkintopallille ajaminen riittää tässä tilanteessa vallan mainiosti. Loeb voi seurailla tilannetta ja naureskella harmaaseen sänkeensä, kun poikaset tappelevat voitosta verissä päin.

Jos voittopokaali tupsahtaa Loebin hyppysiin, tulee vuoden 2008 Jyskälän valtias jälleen kirjoittaneeksi rallihistoriaa. Kukaan muu ulkomaalainen kuljettaja ei ole voittanut Jyväskylässä kahta kertaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Loeb on niin vanha, ettei näe kelloa

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.