Peruuntuiko ennakkoon maksettu lomamatka tai konsertti? Kuluttajaliitto on avannut kaikille avoimen ja maksuttoman neuvontapuhelimen, jonne voi ottaa yhteyttä korona-aiheisten kuluttajakysymysten kanssa.
Koronaneuvonnassa autetaan kotimaan ja ulkomaan matkustamiseen liittyvissä kysymyksissä, kuten matkalippujen korvauskäytännöissä sekä vastuukysymyksissä. Myös ennakkoon varattujen ja maksettujen palveluiden, kuten konserttien ja vapaa-ajan kurssien, peruuntumisesta voi tiedustella.
Epidemiasta johtuva poikkeustila vaikuttaa monella kuukausittain veloitettavien palveluiden käyttöön, mutta maksu lähtee silti pankkitililtä. Koronaneuvonnassa autetaan myös näihin liittyvissä pulmissa.
Lisäksi liitto auttaa potilaan oikeuksiin liittyvissä kysymyksissä, mutta ei neuvo esimerkiksi lääketieteellisiin asioihin tai hoitolinjauksiin liittyen.
Kuluttajaliiton koronaneuvonta palvelee maanantaisin kello 12–14 sekä perjantaisin kello 14–16 numerossa 09 4542 2121.
Sen sijaan yleistä tietoa koronaviruksesta saa valtakunnallisesta koronaneuvonnasta, jota hallinnoi sosiaali- ja terveysministeriö. Valtakunnallinen koronaneuvonta palvelee numerossa 0295 535 535 arkisin kello 8–21 ja lauantaisin kello 9–15. Lisäksi monilla kunnilla ja sairaanhoitopiireillä on omat palvelunumeronsa.