Marimekon liikevaihto ja vertailukelpoinen liikevoitto laskivat koronaviruksen seurauksena vuoden ensimmäisellä neljänneksellä.
Vertailukelpoinen liikevoitto laski yli puolella ja oli 1,2 miljoonaa euroa oltuaan vuotta aiemmin 2,6 miljoonaa. Liikevaihdosta hupeni kahdeksan prosenttia.
Marimekko ennakoi, että koronaviruspandemia saa aikaan merkittävän negatiivisen vaikutuksen liikevaihtoon ja kannattavuuteen tänä vuonna. Tarkkaa arviota ei tässä vaiheessa vielä voi antaa.
Toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kasko sanoi vuoden alkaneen lupaavasti, mutta koronaviruksen myötä asiakasvirrat tyrehtyivät ensin Aasiassa ja sitten muilla markkinoilla.
Yhtiö sopeutui tilanteeseen sulkemalla väliaikaisesti omia liikkeitään Suomessa, Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Australiassa. Samalla myyntikampanjointi siirrettiin verkkoon, jonka kehittämiseen Marimekko on panostanut paljon.
– Tuotteidemme kysyntä verkossa ylitti odotuksemme selvästi, Alahuhta-Kasko sanoi.
Pandemian aiheuttamat toimitusongelmat viivästyttivät kuitenkin toimituksia niin, että vähittäis- ja tukkumyyntiä jäi tulouttamatta ensimmäiselle neljännekselle noin miljoona euroa.
Alahuhta-Kaskon mukaan Marimekolla on henkiset ja taloudelliset edellytykset selviytyä koronakriisin yli.
– Olen täysin vakuuttunut, että Marimekko selviää tämän kriisin yli vahvana, hän sanoi.