Kuluttaja-asiamies puuttui luotonvertailupalveluiden markkinointiin: Epäselviä ja harhaanjohtavia tietoja

Kuluttaja-asiamies on lähettänyt palveluntarjoajille ohjeistuskirjeen. Kuvassa Katri Väänänen. MARTTI KAINULAINEN / LEHTIKUVA

STT

Kuluttaja-asiamies on havainnut luotonvertailupalveluiden markkinoinnissa puutteita, kuten harhaanjohtavia tai epäselviä tietoja palveluiden verkkosivuilla. Havaintojen mukaan luotonvertailusivustot pyrkivät myös usein luomaan mielikuvaa siitä, että kuluttajan puolesta tehdyt vertailut ja kilpailutukset olisivat kattavampia kuin ne oikeasti olivat.

Kuluttaja-asiamies kertoo, että vertailut ovat kuitenkin tyypillisesti kattaneet vain palveluiden yhteistyökumppaneiden luottoja.

– Jos palvelussa ei kerrota selkeästi yhteistyökumppaneista, kuluttajalle voi syntyä harhaanjohtava mielikuva vertailun kattavuudesta ja palvelun puolueettomuudesta. Kuluttajien kannalta on tärkeää, että palvelun markkinoinnissa kerrotaan läpinäkyvästi yhteistyökumppaneista ja palvelun roolista, kuluttaja-asiamies Katri Väänänen painottaa tiedotteessa.

Väitteitä ilman näyttöä

Palvelujen markkinoinnissa on lisäksi saatettu väittää ilman tukevaa näyttöä, että niiden välityksellä saatavat luotot olisivat hinnaltaan aina edullisempia tai että kuluttaja saisi konkreettisia säästöjä yhdistämällä jo olemassa olevat lainansa palvelun välityksellä. Kuluttaja-asiamiehen mukaan tällaisten väitteiden esittäminen ei ole perusteltua tilanteessa, jossa palvelu vertailee vain yhteistyökumppaneidensa luottoja.

Kuluttajille ei myöskään ollut aina annettu kaikkia kuluttajansuojalain edellyttämiä tietoja luottotarjousten esittelyissä. Kerrottavia asioita ovat muun muassa luoton todellinen vuosikorko, korko ja muut luottokustannukset ja sopimuksen kesto.

Kuluttaja-asiamies on jo lähettänyt palveluntarjoajille ohjeistuskirjeen, jossa muistutti tiettyjen kuluttajansuojalain säännösten noudattamisesta sekä luottojen suoramarkkinointikiellosta, joka on voimassa vuoden loppuun saakka.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.