Viro haluaa Ruotsin suostuvan uusiin sukelluksiin Estonian hylylle, ruotsalaismediat kertovat – Ruotsi haluaa "selvittää vaihtoehtoja"

Robottikameran videokuvaa uponneesta matkustajalautta Estoniasta Itämeren pohjalla. Kuvassa irronneen keulavisiirin kiinnikkeet. POOL / LEHTIKUVA

Tapio Pellinen / STT

Viro on pyytänyt Ruotsia suostumaan uusiin sukelluksiin Estonian hylylle, kertovat muun muassa Aftonbladet ja SVT . Viron ulkoministeri Urmas Reinsalu lähestyi Ruotsin hallitusta asiasta kirjeitse viime viikolla.

Kirjeen mukaan Viro haluaa muun muassa tutkittavaksi sen, missä asennossa Estonia pohjassa nykyään makaa, millaisia reikiä rungossa on ja milloin ne ovat syntyneet. Virossa kaivataan myös tuoretta arviota siitä, ovatko reiät voineet vaikuttaa aluksen uppoamiseen.

Syyskuun lopussa tuli julki uutta kuvamateriaalia, jossa näkyi aiemmin raportoimaton repeämä Estonian kyljessä.

Ruotsin sisäministeri Mikael Damberg ei vastauksessaan maininnut sukelluksia ja korosti hautarauhan säilyttämisen merkitystä. Hän kirjoitti kannattavansa "vaihtoehtojen" selvittämistä yhteistyössä maiden välillä.

Estonian uppoamisessa vuonna 1994 kuoli 852 ihmistä ja pelastui 137.

Tutkintakomission jäsenet eivät usko reiän upottaneen alusta

Neljä metriä korkeaksi kuvatun reiän synnyllä ja sen mahdollisella vaikutuksella aluksen uppoamiseen spekuloitiin tv-yhtiö Discoveryn viisiosaisessa dokumenttisarjassa Estonia – Mullistava löytö.

Vuonna 1997 julkaistun virallisen onnettomuustutkintaraportin mukaan Estonian uppoaminen johtui aluksen keulavisiirin irtoamisesta kovassa merenkäynnissä. Se johti veden syöksymiseen aluksen autokannelle ja lopulta laivan uppoamiseen.

Onnettomuuden tutkintakomissiossa olleet Tuomo Karppinen ja Heimo Iivonen vastasivat spekulaatioihin syyskuussa, että reikä on syntynyt aluksen upotessa kylki edellä pohjaan.

– Estonia upposi niin, että perä upposi ensin ja perä koski pohjaan. Laiva jäi pystyssä 45 asteen kulmassa kellumaan keula merenpinnan yläpuolella. Sitten kun se täyttyi, se keulakin lähti kaatumaan alaspäin. Koko runko löi meren pohjaan, Karppinen sanoi ja jatkoi, että painavan matkustajalaivan kaatuessa ja iskeytyessä meren pohjaan "totta kai siinä syntyy vaurioita".

Iskeytyessään pohjaan laivan runko on Karppisen ja Iivosen mukaansa notkahtanut, minkä vuoksi kyljen teräksinen laidoituslevy on repeytynyt.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut