Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta ja saat parasta keskisuomalaista uutispalvelua.

Ruokakauppaan tulossa täysin uusi kilpailija pk-seudulle – aikoo mullistaa suomalaisten ostoskäyttäytymisen

Uusi ruokakauppa toimittaa vain verkkokauppatilauksia. Myymälöitä se ei avaa. Oda
Kaisa Paastela

Kaisa Paastela

Norjalainen Oda-yhtiö aloittaa toimintansa Suomessa loppuvuonna ja aikoo haastaa isot ruokakauppatoimijat Lidlin, S-ryhmän ja Keskon.

Oda keskittyy vain ruoan verkkokauppaan, eikä se siis perusta myymälöitä. Vantaalle rakennetaan parhaillaan Odalle keräilykeskusta, josta ruoat toimitetaan Helsinkiin, Espooseen ja Vantaalle. Myöhemmin tavoitteena on laajentua muualle Suomeen.

Koronasta huolimatta ruoan verkkokauppa on edelleen pientä Suomessa, vain pari prosenttia kaikesta päivittäistavarakaupasta. Esimerkiksi Ruotsissa ja Isossa-Britanniassa ruoan verkkokauppa on Suomea yleisempää, jopa yli 10 prosenttia kaikista ruokaostoksista.

Ennen pandemia-aikaa suomalaiset käyttivät Tilastokeskuksen mukaan aikaa ruokakaupassa keskimäärin jopa 100 tuntia vuodessa, eikä tähän ole laskettu kauppamatkoihin käytettyä aikaa. Oda haluaa tiedotteensa mukaan tarjota niin hyvää ostokokemusta, että netistä ruoan tilaamisesta tulee arkipäivää.

– Suomi on ruoan verkkokaupan osalta yhä alipalveltu markkina. Ruokakauppa on keskittynyt täällä kolmelle toimijalle ja edellisen kerran Suomeen tuli merkittävä uusi ruokakauppaketju yli 20 vuotta sitten. Oda aikoo olla neljäs merkittävä ruokakauppa Suomessa. Haluamme tehdä Odasta suomalaisten lempiruokakaupan netissä. Uskomme, että tämä on mahdollista, kun tarjolla on nopea ja edullinen ruoan verkkokauppa ja aidosti sujuva palvelukokemus, Oda Suomen toimitusjohtaja Tobias Niemi hehkuttaa tiedotteessa.

Oda tarjoaa kotimaisen ruokakaupan valikoiman kotiinkuljetuksella. Erityisesti satsataan tuoretuotteiden, vihannesten ja hedelmien valikoimaan, tuttujen suomalaisbrändien, pien- ja lähituottajien tarjontaan sekä valmisruokavaihtoehtoihin. Oda kertoo tuovansa markkinoille myös laajimman valikoiman toimitusvaihtoehtoja.

Oda keräsi kansainvälistymiseen sijoittajilta yli 220 miljoonaa euroa. Suomi on Odan ensimmäinen markkina Norjan ulkopuolella. Suomen jälkeen yritys laajentaa Saksaan vuonna 2022.

Kommentoi

Mistä tänään puhutaan?

Uutiskirjeen tilaajana saat joka päivä toimituksen valitsemat kärkiuutiset - tilaa nyt!

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut