Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta ja saat parasta keskisuomalaista uutispalvelua.

Hätäilmoituksen voi tehdä myös viittomakielellä – historiallinen kokeilu alkaa

112 Suomi -sovellus päivittyy sovelluskauppoihin tämän päivän aikana. VESA MOILANEN / LEHTIKUVA

STT

Hätäilmoituksen voi tehdä vastedes Suomessa myös viittomakielellä. Ilmoituksen tekeminen onnistuu suomalaisella viittomakielellä 112 Suomi -sovelluksen kautta.

Kyseessä on Hätäkeskuslaitoksen ja Kelan odotettu kokeilu. Kokeilu alkaa tänään tiistaina, ja se kestää vuoden.

Kokeilun tavoitteena on edistää kansalaisten yhdenvertaisuutta viranomaispalveluissa ja tarjota viittomakielisille mahdollisuus käyttää omaa äidinkieltään hätätilanteissa.

– Hätäilmoitusta ei ole aiemmin voinut tehdä viittomakielellä, joten kyseessä on täysin uudenlainen palvelu, sanoo Kelan osaamiskeskuksen päällikkö Mikko Toivanen tiedotteessa.

Sovellus kannattaa ladata omaan laitteeseen jo ennen mahdollista avuntarvetta. Palvelu toimii niin, että hätätilanteessa asiakas saa 112 Suomi -sovelluksessa videoyhteyden Kelan etäpalvelun viittomakielen tulkkiin, joka puolestaan on yhteydessä hätäkeskuspäivystäjään. Tämä käsittelee hätäilmoituksen tulkin avustuksella.

Palvelu on avoinna maanantaista perjantaihin klo 8–16. Linkki hätäetätulkkaukseen löytyy myös 112.fi- ja kela.fi-osoitteista.

Viranomaisten mukaan hätäilmoituksen voi jatkossakin tehdä myös hätätekstiviestillä, kun palveluun on rekisteröidytty.

112 Suomi -sovellus päivittyy sovelluskauppoihin tämän päivän aikana.

Kommentoi

Mistä tänään puhutaan?

Uutiskirjeen tilaajana saat joka päivä toimituksen valitsemat kärkiuutiset - tilaa nyt!

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut