Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta ja saat parasta keskisuomalaista uutispalvelua.

Laitatko usein Webaston pöhisemään? Ilmaston kannalta ei välttämättä kannattaisi, selvittivät suomalaistutkijat

Autojen polttoainekäyttöisistä lisälämmittimistä aiheutuu yllättävän suuria päästöjä. Petri Huhtinen
Emmi Julkunen

Emmi Julkunen

Autojen polttoainekäyttöisistä lisälämmittimistä aiheutuu yllättävän suuria päästöjä ja ne ovat merkittäviä ajoneuvojen hiukkaspäästöjen lähteitä, selviää tuoreesta suomalaistutkimuksesta. 

Lämmittimiä, joita yleisesti kutsutaan tunnetuimman valmistajan mukaan Webastoiksi, käytetään niin henkilöautoissa, kuin raskaan liikenteen ajoneuvoissakin moottorin esilämmitykseen ja ajon aikaiseen matkustamon lisälämmitykseen. Lämmitinten päästöjä ei säännellä ja laitteita on paljon. Siksi ne vaikuttavat merkittävästi paikalliseen ilmanlaatuun, ja jopa alueelliseen tai maailmanlaajuiseen päästöbudjettiin.

Itä-Suomen yliopiston ja Tampereen yliopiston yhteisessä tutkimushankkeessa tehtiin kokeita päästöjen tutkimiseksi yhteensä kahdeksalle valitulle ajoneuvolle, joihin oli asennettu auton käyttövoimasta riippuen joko diesel- tai bensiinikäyttöinen lisälämmitin. Kokeet tehtiin yhteistyössä Dekati Oy:n kanssa.

Lisälämmittimien hiukkaspäästöt voivat olla jopa tuhatkertaisia tyhjäkäynnillä toimivien bensiiniajoneuvojen hiukkaspäästöihin verrattuna, Tampereen yliopiston tutkijatohtori Panu Karjalainen kertoo tutkimustuloksista.

Tämä herättää kysymyksen siitä, onko lämmittimien käyttö perusteltua ajoneuvon käytön kokonaispäästöjen vähentämistavoitteen kannalta. Lisäksi polttoainekäyttöisiä lisälämmittimiä on ehdotettu ratkaisuksi sähköautojen matkustamon lämmittämiseksi, jotta siihen ei kuluisi virtaa akustosta. Akkuvirran käyttö lämmitykseen kun lyhentää matkaa, joka ajoneuvolla pystytään yhdellä latauksella ajamaan.

Mittauksissa havaittiin, että bensiini- ja dieselkäyttöiset lämmittimet tuottivat korkeimmat hiukkaspitoisuudet heti käynnistyksen jälkeen ja sammuttaessa.

Tasaisen lämmitysajan aikana päästön hiukkaspitoisuus pysyi vakiotasolla, joka kuitenkin oli merkittävästi korkeampi kuin auton tyhjäkäynnistä tuleva päästö. Erityisesti Euro 5b -päästöstandardin mukaisissa dieselmoottoreissa, jotka kaikki on varustettu hiukkassuodattimilla, lämmittimien päästöt korostuvat suhteessa pakoputkien erittäin alhaisiin hiukkaspitoisuuksiin.

Tulokset herättävät kysymyksen siitä, onko lämmittimien käyttö perusteltua päästöjen vähentämisen perusteella.

Yliopistotutkija Santtu Mikkonen Itä-Suomen yliopistosta huomauttaa kuitenkin, että tämä tutkimus ei ota kantaa lisälämmittimien vaikutukseen moottorin kylmäkäynnistyspäästöihin tai moottorin kulumisen vähenemiseen.

Kommentoi

Mistä tänään puhutaan?

Uutiskirjeen tilaajana saat joka päivä toimituksen valitsemat kärkiuutiset - tilaa nyt!

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut