Helsingin Rautatieasemalla päivystänyt taksi kyni rahat espoolaiselta naiselta – näin paljon 21 minuutin matka Etelä-Espooseen maksoi keskellä kirkasta arki-iltapäivää

Taksihinnat: Helsingin Rautatieasemalta otettu kyyti Espooseen maksoi yli 65 euroa. Hintariidoista valitetaan harvoin kuluttajaviranomaisille.

Pikkujoulukauden alkaessa moni miettii taas, millä kulkuvälineellä juhlahumusta tullaan kotiin.

Etelä-Espoossa asuva nainen sanoo, että hän ei astu enää puolihuolimattomasti Helsingistä otettavaan taksiin, vaan suosii alan tunnettujen yhtiöiden autoja.

Nainen sai karvaan kokemuksen äskettäin, kun hän matkusti yksityisyrittäjän taksilla Helsingin Asema-aukiolta Etelä-Espooseen.

– 21 minuutin taksimatka maksoi 65,50 euroa keskellä kirkasta arki-iltapäivää. Normaalisti yötaksa samalla reitillä on alkanut kolmosella, nainen kertoo.

Taksien hinnoittelu on puhututtanut alan vapauttamisesta lähtien.

Taksitoiminnan laillisuutta valvova Traficom julkisti viime elokuussa uudet säännöt, jotka velvoittavat takseja pitämään hinnat näkyvillä aiempaa paremmin.

Jos taksiyritys käyttää kiinteää hinnoittelua, on asiakkaalle sääntöjen mukaan kerrottava matkan kokonaishinta ennen sen alkamista tai tilauksen vahvistamista.

Jos taas matkalle ei ole sovittu kiinteää hintaa, on asiakkaalle annettava hintatieto 10 kilometrin ja 15 minuutin esimerkkimatkasta.

– Kun asiakas on ottamassa taksia esimerkiksi taksitolpalta, esimerkkimatkan hinnan on löydyttävä taksin hinnastosta ylimpänä. Esimerkkimatkan avulla asiakkaat pystyvät vertailemaan hintoja, sanoo johtava asiantuntija Pasi Hautalahti Traficomin tiedotteessa.

Siihen nähden, että kyytien hinnoittelusta on käyty vilkasta keskustelua, valittavat huonoja kokemuksia saaneet asiakkaat viranomaisille harvoin.

Johtava asiantuntija Jukka Kaakkola kilpailu- ja kuluttajavirastosta sanoo, että kuluttajaneuvontaan tulee joitakin yhteydenottoja hinnoittelua koskevissa riidoissa. Useimmat yhteydenotot ovat pääkaupunkiseudulta.

– Tyypillisesti niissä on kyse siitä, että asiakas katsoo matkasta perityn maksun olleen kolmasosan tai kaksi kertaa kalliimpi kuin normaalisti.

Mikäli asiakas on tyytymätön hintaan ja ennalta annettuihin hintatietoihin, neuvoo Kaakkola reklamoimaan ensimmäiseksi kyseisen taksiyhtiön laadunvalvontaan.

Jos tämä ei tuota toivottua tulosta, voi asiakas olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan ja tehdä tarvittaessa valituksen kuluttajariitalautakunnalle. Valitusprosessissa on varauduttava kuukausien ja jopa vuodenkin kestävään käsittelyyn.

– Kuluttajariitalautakunnassa riidan käsittely on maksutonta. Lautakunta antaa päätöksen, joka on luonteeltaan suositus. Vakiintuneet taksiyhtiöt yleensä noudattavat suosituksia, sanoo Kaakkola.

Kaakkola kehottaa harkitsemaan valitusten tekemistä.

– Vain sillä tavalla saadaan ennakkoratkaisuja, jotka auttavat ratkaisemaan vastaavia riitoja myöhemmin.

Kaakkola arvioi, että moni taksiasiakas ei valituksia tee, koska riidanalaiset summat ovat yleensä pienehköjä.

– Usein näissä tapauksissa taitaa käydä niin, että asiakas kärsii vahingon omissa nahoissaan, Kaakkola uumoilee.

Espoolainen nainen sanoo aikovansa jatkossa vältellä pienyrittäjien takseja. Toisaalta hän kertoo saaneensa huonoja kokemuksia myös uudehkon mutta jo tunnetuksi tulleen taksikyytien välittäjän autosta.

– Kuljettaja yritti kesällä laskuttaa 45 euroa, mutta suostui sitten alentamaan 40:een, koska oli itse ajellut harhaan Tapiolassa, nainen sanoo.

Oletko joutunut kiistelelmään taksimatkan hinnasta? Kerro kokemukseksi Länsiväylälle: lv.toimitus@media.fi

Taksit

Taksamittari taas pakolliseksi

Takseilta on 1. syyskuuta lähtien vaadittu joko taksamittari tai muu järjestelmä, joka kerää jokaisesta matkasta yrittäjän, kuljettajan ja ajoneuvon yksilöintitiedot, matkan ajankohdan, pituuden ja keston sekä hinta- ja maksutapatiedot.

Jokaisessa taksissa on oltava taksivalaisin. Poikkeuksen tästä muodostavat vain etukäteen sopimuksella sovitut yritys- tai edustusajot.

Takseissa on myös oltava asiakkaan nähtävillä taksiliikenneluvan haltijan nimi ja yhteystiedot sekä kuljettajan nimi.

Lähde: Traficom

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Vaalimainoksesi mukana bussimatkoilla ja aamupalapöydissä

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut