Korona sulki hiihtokeskuksen: Laskettelija vaati 90 euroa menetetystä 48 päivästä, yrittäjän mukaan rahoille ehti saada tarpeeksi vastinetta – näin kuluttajariitalautakunta linjasi

Kuluttajariitalautakunnassa laskettelija ja hiihtokeskuksen edustaja taistelivat siitä, onko kuluttaja oikeutettu saamaan hyvitystä ennen aikaisesti loppuneesta laskettelukaudesta.

Laskettelija vaati hyvitystä laskettelurinteen kausilipusta kauden päätyttyä koronan takia luvattua aikaisemmin. Laskettelukeskus sulki rinteensä jo maaliskuussa 2020, kun ostohetkellä rinnekauden luvattiin jatkuvan saman vuoden toukokuuhun saakka.

Hakija vaatii 90,80 euroa hyvitystä 48 päivää ennen luvattua päättyneestä rinnekaudesta. Hakijalle olisi käynyt myös samansuuruinen hyvitys seuraavan kauden kausilipusta. Alkujaan hän maksoi kausilipusta 416 euroa.

Laskettelukeskuksen yrittäjä ei suostunut vaatimuksiin. Hänen mukaansa kyseessä oli elinkeinonharjoittajan vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella oleva seikka eikä hiihtokeskusta voitu pakottavassa tilanteessa pitää enää avoinna.

Lisäksi korvauksia vaatinut henkilö oli yrittäjän mukaan käyttänyt kausilippuaan hiihtokaudella niin reippaasti, että hän ehti saada kausilipusta "täyden vastineen". Hän oli käyttänyt ennen sulkua kausilippuaan 22 päivänä lokakuun ja maaliskuun välillä.

Yrittäjän laskelmien mukaan kausilippu hyödyttää jo siinä vaiheessa, kun päivälippuja tulee ostettua vähintään yhdeksän. Jos laskettelija olisi ostanut jokaiselle käytetylle päivälle päivälipun, olisi hissilipuille tullut hintaa yhteensä 1 023 euroa. Nyt käytettyään kausilippua 22 päivänä yhden hiihtopäivän hinta oli 18,91.

Yrittäjä vetosi lisäksi siihen, että hissilippuihin sovelletaan Suomen Hiihtokeskusyhdistys ry:n sopimusehtoja. Sen mukaan oikeutta hyvitykseen ei ole, jos käyttötauko johtuu henkilökunnasta riippumattomista syistä eli esimerkiksi sähkökatkoksen, liian voimakkaan tuulen, liian kovan pakkasen, sumun tai vastaavan tilanteen takia. Tässä tapauksessa yrittäjä perusteli tilanteen johtuvan koronaepidemiasta.

Kuluttajariitalautakunta totesi yksimielisesti päätöksessään, että yrittäjän tulisi korvata laskettelijan vaatimat 90,80 euroa toteutumattomasta 48 laskettelupäivästä. Yhden päivän osuus kausilipun hinnasta on noin 1,89 euroa.

Lautakunnan mukaan koronaepidemia ei ole rinnastettavissa Suomen Hiihtokeskusyhdistyksen hissilippujen sopimusehtoihin. Lautakunnan mukaan laskettelukeskuksen pitkäksi ajaksi kokonaan sulkevassa tartuntatautipandemiassa ei ole kyse olosuhteiden keston, ennakoitavuuden tai muiden seikkojen osalta sääolosuhteisiin taikka sähkökatkokseen verrattavasta tilanteesta.

Siksi sopimusehtojen soveltaminen kyseisessä tapauksessa olisi ollut kuluttajan näkökulmasta kohtuuton. Kohtuuttomuutta arvioitaessa otetaan huomioon sopimuksen koko sisältö, osapuolten asema ja sopimusta tehtäessä vallinneet olot.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut