Guardian: Venäläistoimittajat saivat tarpeekseen ja haukkuivat Putinin julkisesti: "Säälittävä, vainoharhainen diktaattori"

Kaksi venäläistoimittajaa teki yllättävän tempauksen maanantaina, kun Venäjällä juhlittiin voitonpäivää, kirjoittaa brittilehti The Guardian.

Kreml-myönteiselle, suositulle uutissivustolle Lenta.ru:lle työskentelevät toimittajat täyttivät sivuston sodanvastaisilla uutisilla. Jutuissa Venäjän presidentti Vladimir Putinia kutsuttiin "säälittäväksi, vainoharhaiseksi diktaattoriksi" ja syytettiin häntä tämän vuosituhannen verisimmän sodan aloittamisesta.

– Meidän täytyi tehdä tämä tänään. Halusimme muistuttaa kaikkia tänä kauniina voitonpäivänä, minkä puolesta isoisämme oikeasti taistelivat: rauhan, sanoo Egor Polyakov, 30, toinen tempauksen takana olleista toimittajista The Guardianille.

Polyakovin mukaan Putinin voitonpäivän paraatissa pitämä puhe ei edusta sitä, mistä voitonpäivässä on kyse.

– Tavallisia ihmisiä kuolee. Rauhanomaisia naisia ja lapsia kuolee Ukrainassa. Me emme voineet enää hyväksyä tätä. Tämä oli ainoa oikea asia, mitä saatoimme tehdä.

"Älkää olko hiljaa", toimittajat vetosivat

Polyakov ja hänen kollegansa Alexandra Miroshnikova julkaisivat yli 40 kriittistä juttua Kremlistä ja sen toimista Ukrainassa. Jutut on sittemmin poistettu, mutta internetin arkistotyökalun ansiosta ne on luettavissa täältä.

Otsikoissa kerrottiin muun muassa näin: "Vladimir Putin valehteli Venäjän suunnitelmista Ukrainassa." "Venäjän armeija muuttui rosvojoukoksi." "Venäjä hylkää joukkojensa ruumiit Ukrainaan."

Polyakov ja Miroshnikova julkaisivat sivustolla myös henkilökohtaisen kirjeen, jossa he vetosivat lukijoihin:

– Älkää pelätkö! Älkää olko hiljaa! Taistelkaa vastaan! Ette ole yksin, meitä on paljon! Tulevaisuus on meidän!

Seuraukset huolestuttavat

Venäjällä otettiin alkukeväästä käyttöön uusi laki, jonka perusteella "valeuutisten" levittämisestä Venäjän armeijaan liittyen voi saada jopa 15 vuoden vankeustuomion. Myös Polyakov myöntää olevansa tekonsa mahdollisista seurauksista huolissaan.

– Totta kai olen huolissani enkä häpeä myöntää sitä. Mutta tiesin, mitä olin tekemässä ja mitä seurauksia sillä saattaisi olla.

Suositulla Lentalla on kuukausittain yli 200 miljoonaa kävijää ja se on The Guardianin mukaan ollut osa säälimätöntä propagandakoneistoa. Sen omistaa mediayhtiö Rambler, jonka osti vuonna 2020 Venäjän suurin ja valtion omistama pankki Sberbank.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut