Saksassa aloitellaan säännöllistä reittiliikennettä vetyjunilla, kertoi junat toimittanut saksalainen teollisuusjätti Alstom keskiviikkona. Junat liikennöivät Ala-Saksin osavaltiossa noin sadan kilometrin osuudella lähellä Hampuria.
Kaksi vetyjunaa on ollut kaupallisessa käytössä Saksassa jo vuodesta 2018, mutta nyt vuorossa on säännöllinen liikenne tietyllä rataosuudella.
Vetyjunista on tulossa lupaava tapa vähentää hiilidioksidipäästöjä rautateillä. Nollapäästöiseksi kuljetusmuodoksi lasketut junat sekoittavat mukanaan kuljettamaansa vetyä ilmassa olevan hapen kanssa kattoon asennetulla polttokennolla. Näin tuotetaan junan kulkuun tarvittava sähkö.
Vety ei kuitenkaan ole välttämättä täysin päästötöntä. Vain uusiutuvalla energialla tuotettava niin sanottu "vihreä vety" lasketaan päästöttömäksi. Tavanomaisimmilla metodeilla valmistettu vety saa aikaan kasvihuonekaasupäästöjä, koska silloin käytetään fossiilisia polttoaineita.
----------------
Korjattu aiempaa uutista klo 17.16: Kaksi vetyjunaa on ollut kaupallisessa käytössä Saksassa jo vuodesta 2018, mutta nyt vuorossa on säännöllinen liikenne tietyllä rataosuudella. Kyseessä eivät ole ensimmäiset vetyjunat.