Espanjan Jerezistä illansuussa matkaan lähtenyt itävaltalainen Cessna 551 -yksityiskone on syöksynyt Itämereen.
Saksalaisen Bild-lehden mukaan koneessa oli kolme ihmistä.
Kone putosi Latvian aluevesille Ventspilsin kaupungin edustalle.
– Kone on syöksynyt mereen. Mahdollisuudet löytää ketään elossa ovat minimaaliset, sanoi Ruotsin meri- ja ilmapelastuskeskuksen edustaja Lars Antonsson Aftonbladetin mukaan.
Ruotsin rannikkovartioston pelastuskopteri on turmapaikalla. Se havaitsi meressä öljylautan ja koneen osia. Myös Visbystä on matkalla paikalle pelastuskopteri.
Onnettomuuden jatkoselvittely ja pelastustyöt kuuluvat Latvian viranomaisille, koska kone putosi Latvian aluevesille. Uutistoimisto TT:n mukaan Latvian omat pelastuskopterit olivat kuitenkin tapahtumahetkellä niin kaukana, että Ruotsilta pyydettiin apua.
Myös Stena Line -varustamon matkustaja-alus M/S Urd, joka liikennöi Nynäshamnin ja Ventspilsin välillä, on onnettomuuspaikalla. Alus auttaa pelastus- ja etsintätehtävissä, jos tarve vaatii.
Ongelmia ohjaamon paineistuksessa?
Itävaltalaisen koneen oli määrä laskeutua Kölniin, mutta näin se ei tehnyt, vaan jatkoi pohjoiseen, ensin kohti Tanskaa ja sitten Ruotsia.
Bildin mukaan Jerezistä olisi matkaan lähtenyt koneen ohjaaja, tämän vaimo ja pariskunnan tytär. Pian nousun jälkeen ohjaaja olisi kertonut radiolla ongelmista ohjaamon paineistuksessa, minkä jälkeen koneeseen ei enää saatu radioyhteyttä.
Sekä tanskalaiset että saksalaiset koneet ovat lentäneet koneen lähellä, mutta eivät ole saaneet koneeseen kontaktia.
Ruotsin Merenkulkulaitoksen Aftonbladetille antaman tiedon mukaan koneen ohjaamossa ei näyttänyt olevan ketään.
"Vain 30 sekuntia aikaa"
Uutistoimisto TT:n haastatteleman Nordic Safety Analysis Group -yhtiön lentoturvallisuusasiantuntijan Hans Kjällin mukaan alustavat tiedot viittaavat juuri paineistusongelmiin.
– Jostain syystä ilmatiiviissä ohjaamossa on ollut vuoto, Kjäll sanoi.
Ohjaaja ei ehkä ole ehtinyt kytkeä autopilottia pois päältä laskeutuakseen matalalle riittävän nopeasti.
– Tällä matkalentokorkeudella, joka näilläkin pienilläkin suihkukoneilla on noin 10 000 metriä, happea on hyvin vähän. Tajuttomuus seuraa 30 sekunnissa, eikä ole varmaa, että huomaat paineen laskevan, Kjäll jatkaa.
Kjällin mukaan Cessna 551 -koneessa lentodataa tallentavat niin sanotut mustat laatikot eivät ole pakollisia, joten onnettomuuden syyn selvittäminen voi olla vaikeaa.