Suoratoistojätti Netflix tuo markkinoille halvemman, mainoksilla varustetun version palvelustaan. Se tulee kuluttajien saataville marraskuussa kymmenessä maassa, ei kuitenkaan ainakaan vielä Suomessa.
Basic with Ads -nimisen tilauksen hinta on Yhdysvalloissa 6,99 dollaria kuussa eli kolme dollaria vähemmän kuin tavallisen Netflixin. Tähän asti Netflixissä ei ole joutunut katsomaan mainoksia.
Mainoksellinen versio tulee saataville Yhdysvaltojen lisäksi Australiassa, Brasiliassa, Britanniassa, Espanjassa, Etelä-Koreassa, Italiassa, Japanissa, Kanadassa, Meksikossa, Ranskassa ja Saksassa.
Palvelussa esitettävät mainokset ovat Netflixin operatiivisen johtajan Greg Petersin mukaan 15–30 sekuntia pitkiä, ja mainoksia on odotettavissa 4–5 minuuttia tuntia kohden. Peters lupaa myös, että katsoja ei joudu kohtaamaan samaa mainosta liian usein lyhyen ajan sisällä.
Netflix on pitkään vältellyt mainoksia, mutta kiristynyt kilpailu suoratoistomarkkinoilla sekä kuluttajien kukkaroita rasittava inflaatio saivat yhtiön hakemaan uusia tapoja kasvattaa tilaajamääriään. Netflix menetti tilaajia alkuvuonna.
Myös Netflixin pääkilpailijoihin kuuluvan Disney+:n odotetaan julkaisevan pian mainoksellisen version omasta palvelustaan.