Mediakonserni Sanoman operatiivinen liikevoitto ilman hankintamenojen poistoa laski viime vuonna 189 miljoonaan euroon edellisvuoden 197 miljoonasta, mihin vaikutti muun muassa huomattavasti kallistunut paperi.
Liikevaihto taas kasvoi vuoden aikana vajaat neljä prosenttia 1,3 miljardiin euroon pääasiassa yritysoston seurauksena. Sanoma osti viime vuonna Pearsonin Italian ja Saksan oppimateriaaliliiketoimintoja.
Vuoden viimeisellä neljänneksellä operatiivinen liikevoitto ilman hankintamenojen poistoa oli kausiluonteisesti kaksi miljoonaa euroa tappiollinen, kun se vastaavaan aikaan edellisvuonna oli viisi miljoonaa euroa pakkasella. Liikevaihto kasvoi loka-joulukuussa 260 miljoonaan euroon edellisvuoden 252 miljoonasta yritysoston kumottua osittain mainosmyynnin laskun.
Loppuvuosi on Sanomalle tyypillisesti hiljaisempaa aikaa kuin kolmas vuosineljännes, joka on koulujen alkamisen takia oppimisliiketoimintojen huippusesonkia.
Sanoman osake oli aamupäivällä Helsingin pörssissä yli seitsemän prosentin laskussa.
Kannattavuuden ennakoidaan laskevan
Toimitusjohtaja Susan Duinhoven sanoi, että vuosi oli maailmassa tapahtuneisiin merkittäviin muutoksiin nähden Sanomalle hyvä. Oppimateriaaliyksikön liikevaihto kasvoi seitsemän prosenttia, ja oppimateriaalien kysynnän kasvun odotetaan jatkuvan. Oppimateriaaliyksikön operatiivinen tulos pysyi vakaana lukuun ottamatta Hollannin jakeluliiketoimintaa, jonka kannattavuus heikkeni muun muassa työvoimapulan takia.
Medialiiketoiminnan kannattavuus heikkeni inflaatiopaineessa.
– Media Finlandin liikevaihto pysyi vakaana, kun taas operatiivinen tulos laski mainosmyynnin laskun ja merkittävästi kasvaneiden paperikustannusten vuoksi. Aktiivinen kulukuri useissa kiinteissä kustannuserissä ei täysin riittänyt kompensoimaan inflaation vaikutusta Media Finlandin operatiiviseen tulokseen, Duinhoven kertoi tiedotteessa.
Sanoman kannattavuusprosentti laski viime vuonna 14,6:een edellisvuoden 15,8:sta. Tänä vuonna yhtiö ennakoi operatiivisen liikevoittonsa ilman hankintamenojen poistoa laskevan 150–180 miljoonan euron haarukkaan ja kannattavuutensa laskevan hieman.
Sanoma odottaa esimerkiksi Suomen mainosmarkkinan laskevan hieman.
– Odotamme toimintaympäristön haasteiden jatkuvan ja johtavan lievään taantumaan suurimmassa osassa toimintamaitamme. Tämä vaikuttaa tuloskehitykseemme vuonna 2023, joten näkymämme vuodelle 2023 osoittavat liikevaihdon kasvua ja operatiivisen liikevoiton laskua, Duinhoven kertoi.
Sanoma Media Finland on STT:n enemmistöomistaja.