Viljat eivät kestä, jos ei ole lunta ja tulee kovat pakkaset – myös runsas lumi roudattoman maan päälle on vaaraksi

Lämmin, liki lumeton ja märkä talvi Etelä- ja Keski-Suomessa on tuhoisaa viljelykasveille. Talvi on vaikea syysviljoille, osalle öljykasveista sekä viljellyille marjoille kuten mansikalle. Myös eräät metsämarjat kärsivät heikoista olosuhteista.

–  Lämmin talvi voi aiheuttaa sinänsä hankaluuksia, mutta vieläkin hankalampi tilanne voisi olla, jos nyt tulisivat kovat pakkaset, arvioi Luonnonvarakeskuksen johtava tutkija Ari Rajala.

Kasvit eivät kestäisi, jos ei olisi lunta ja pakkasta olisi 20 astetta. Toinen vaara on, että roudattoman maan päälle tulisi runsaasti lunta.

–  Jos maa ei roudaannu lumen alla, se toisi talvituhosieniä, Rajala sanoo.

Tämä juttu on maksuton

Pääset lukemaan jutun kirjautumalla tai luomalla maksuttoman tunnuksen.