Rabieksen estohoitoa annettu yhä useammalle  – syynä ulkomailta tuodut koirat

Suomessa pelätään tappavan rabiestaudin paluuta. Syynä ovat ulkomailta rabiesalueilta maahan tuodut koirat. Rabiesepäilyjen kasvusta varoittaa Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri.

Rabiesepäilyjen vuoksi estohoitoa jouduttiin viime vuonna antamaan Suomessa 107 ihmiselle, joista 46 oli Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin alueella. Määrä on kasvussa edellisvuosista.

Rabieksen torjunnassa kieltotoimiin on aiemmin ryhtynyt esimerkiksi Norja.

–  Vuonna 2013 Norja teki 80:lle laillisesti maahan tuodulle koiralle rabiesvasta-ainetestin ja havaitsi, että yli puolella ei ollut riittäviä rabieksen vasta-aineita verenkierrossaan. Se johti siihen, että Norja kielsi koirien tuomisen Romaniasta, kertoo läänineläinlääkäri Sari Haikka Etelä-Suomen aluehallintovirastosta.

Tämä juttu on maksuton

Pääset lukemaan jutun kirjautumalla tai luomalla maksuttoman tunnuksen.