Kapellimestari John Storgårds johtaa Jyväskylä Sinfonian livestream-konserttia keskiviikkona – suora lähetys Keskisuomalaisen verkkosivuilla klo 19

John Storgårds on johtanut Lapin kamariorkesteria neljännesvuosisadan. Tiina Mutila

Jemo Kettunen

Lapin kamariorkesterin taiteellinen johtaja ja kansainvälisesti arvostettu viulusolisti John Storgårds on tottunut kullanhuuhtoja. Hänen vaskoolinaan toimii partituuri, ja erämaan joenpenkkana vanhoja nuottikäsikirjoituksia pursuavat divarit.

– Tutkin ahnaasti vanhoja teoksia ja tuon konserteissani mielelläni esille valtayleisölle tuntematonta musiikkia – kunhan se on hyvää, paaluttaa Storgårds.

Tuntematon teos ei kuitenkaan tarkoita tuntematonta säveltäjää.

– Kaikki tuntevat Felix Mendelssohnin, mutta nyt Suomessa kantaesitettävä revisioitu versio kuulostaa tuoreelta myös heille, joilla Neljäs sinfonia on kerkeänä korvassa, hehkuttaa kapellimestari.

Revisioidun Mendelssohnin Neljännen sinfonian ensimmäinen osa vastaa tunnetumpaa versiota, mutta osissa toisesta neljään on merkittäviä eroja tunnetumpaan, lyhempään versioon verrattuna.

– Ai että onko tämä parempi versio? Siihen en ota kantaa! Mutta hyvä se on, jyrähtää Storgårds.

Tutkin ahnaasti vanhoja teoksia ja tuon konserteissani mielelläni esille valtayleisölle tuntematonta musiikkia.

Storgårdsin Helsingissä ja Lapissa sijaitsevat kaksi kotia pursuavat partituureja, joista kaikkia on tuskin koskaan edes esitetty julkisesti.

– Olen päässyt kantaesittämään jopa Sibeliusta, Storgårds kuvailee harvinaista kunniaa.

Sibeliuksen opus numero 117, Sarja viululle ja jousille kantaesitettiin Sibeliuksen 125-vuotisjuhlien myötä Lahdessa Osmo Vänskän johdolla. Storgårds soitti teoksen viulusolistiosuudet.

– Kantaesityksistä puheen ollen, keskiviikon konsertissa kuultava Erich Wolfgang Korngoldin Tänzchen im Alten Stil puolestaan kantaesitettiin vuoden 2007 Jyväskylän Kesässä tämän samaisen orkesterin kanssa.

Kapellimestari ja viulisti John Storgårds vierailee Jyväskylän Sinfonian konsertissa keskiviikkona. Kuva harjoituksista. Tiina Mutila

Kyseinen teos on Korngoldin wieniläistä tuotantoa, ajalta ennen kuin säveltäjä muutti Hollywoodiin ja alkoi työskennellä elokuvan parissa.

– Merkillepantavaa on, että teoksessa kuuluvat selkeänä sekä wieniläisyys että elokuvalliset sävyt, jotka ennakoivat säveltäjän myöhempiä vaiheita, kuvailee Storgårds.

Korngold on keskiviikkoisen konsertin säveltäjistä ainoa, jolla oikeastaan edes ehti olla myöhempiä vaiheita.

– Kaikki konsertin säveltäjistä osoittivat jo lapsuuden ja teini-iän kynnyksellä poikkeuslahjakkuutta. Ernst Mielck oli Sibeliuksen aikalainen, josta olisi tullut suurnimi, jollei hän olisi kuollut jo 21-vuotiaana, valittelee Storgårds.

Storgårds esiintyy keskiviikkona kuultavassa teoksessa myös viulusolistina. Konserttikappale viululle ja solistille on Mielckin lyhytikäisen tuotannon tunnetuimpia teoksia, ensimmäisen ja ainoan sinfonian ohella.

– Teos vaipui unholaan sata vuotta sitten, mutta onneksi löysimme sen jälleen. Tämä on upea teos, jolla Mielck todella todisti varhaista kypsyyttä säveltäjänä – aivan toisella tapaa kuin oikeastaan edes Sibelius nuorena, hehkuttaa Storgårds.

Livenä internetissä

Korona-aika on pakottanut myös sinfoniaorkesterit erityisratkaisuihin, ja keskiviikkoinen Jyväskylä Sinfonian konsertti on kaikkien katsottavissa ilmaiseksi internetissä.

– Jännite esiintyjillä on sinänsä sama, oli konsertissa yleisöä tai ei, kertoo kapellimestari ja illan viulusolisti John Storgårds.

Storgårds tietää mistä puhuu. Hän on tehnyt nettilivekonsertteja jo useampia, suurin oli esiintyminen London Philharmonicin kanssa Royal Festival Hallissa.

– Lontoossa tilanne toi vielä omat haasteensa – sikäläinen koronaturvaväli on kaksi metriä, joten orkesteri jouduttiin levittämään salin suuren lavan äärilaitoihin asti, kuvailee Storgårds suuren kokoonpanon haasteita.

Turvavälien johdosta myös konserttien ohjelmisto on kokenut muutoksia.

– Maailmalla suuret orkesterit eivät ole voineet esittää vakio-ohjelmistoaan, koska niiden vaatima orkesteri ei enää yksinkertaisesti mahdu lavalle.

Jyväskylässä tilanne on lähempänä Storgårdsin vakituisen pestin Lapin kamariorkesterin asemaa, ja pienessä koossa on myös etunsa.

– Pienempi kokoonpano joutuu tällaisena poikkeusaikanakin tekemään vähemmän kompromisseja ohjelmistonsa suhteen, kiittää Storgårds.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut