Jyväskylän tartuntatautilääkäri: Koronakaranteeni kestää yhä kaksi viikkoa, jos oireita on – vanhusten asumisyksiköissä vain yksi koronatapaus viime aikoina
Nainen otti yhteyttä Keskisuomalaiseen, ja ihmetteli, miksi hänen isäänsä pidettiin karanteenissa ja eristyksessä 14 vuorokautta. Naisen koronaan sairastunut isä asuu ikäihmisten palveluasumisen yksikössä Jyväskylässä ja karanteenin aikana nainen ei päässyt tapaamaan isäänsä.
Jyväskylän tartuntatautilääkäri Ilkka Käsmä ei voi kommentoida yksittäistapausta, mutta hänen mukaansa normaalisti koronan saaneen henkilön karanteeni ja eristys kestää 10 vuorokautta myös vanhusten asumisyksiköissä riippumatta siitä, onko kyseessä yksityinen vai julkinen palveluasumisen yksikkö. Käsmän mukaan karanteenia ja eristysaikaa voidaan kuitenkin jatkaa 14 vuorokauteen, mikäli tartunnan saaneella henkilöllä on vielä koronaoireita.
– Koronaeristämisaikaa on jouduttu jatkamaan vain noin viidellä prosentilla tartunnan saaneista viime aikoina eli 10 vuorokautta on yleensä riittävän pitkä eristämisaika, Käsmä kertoo.
Käsmän mukaan useimmiten tartunnan saanut tai hänen omaisensa ymmärtää karanteeni- ja eristyspäätökset hyvin.
Tämä juttu on maksuton
Pääset lukemaan jutun kirjautumalla tai luomalla maksuttoman tunnuksen.