Koeajossa uusi Kia Sorento – jos tämä autovuoden yllättäjäksi kykenevä katumaasturi ei käy kaupaksi, vika on myyjissä

Uuden Kia Sorenton ilmanvastuskerroin on vain 0,32, vaikka auto näyttää joistakin kulmista katsottuna möhköltä. Timo Nieminen

Timo Nieminen

Kia on viime vuosina tehnyt väkevää nousua Euroopassa. Tuotteiden laatu on noussut nopeasti – ja myyntikäyrät on kiivenneet samassa tahdissa.

Nyt Kia jatkaa vauhtivuosiaan uudistuneella Kia Sorentolla. Tulevana viikonloppuna Suomessa ensiesiteltävä Sorento saattaa olla autosyksyn todellinen yllättäjä.

Sorento päihittää sisätilojen koossa ja teknologian nokkeluudessa oman sarjansa (SUV D-segmentti) kilpailijat – mukaan lukien markkinajohtaja Volvo XC60:n.

Sorento voi etsiä haastettavia jopa hieman ylempää. Sorento ei ulkomitoiltaan aivan paini esimerkiksi ylistetyn Volvo XC90:n sarjassa (esim. pituudessa eroa on 15 senttiä), mutta monissa ominaisuuksissa mallit eivät juuri eroa.

Kia Sorenton ja Volvo XC90:n hintaero sen sijaan on suuri. Sorenton lähtöhinta on 48 390 euroa, Volvo XC90:n 85 887 euroa. Molempien alkaen mallit ovat lisäksi hybridejä.

Uuden Sorenton tavaratila on perusmuodossaan 705-litrainen, kun viisi istuinta on käytössä. Timo Nieminen

Ensimmäinen vilkaisu Sorenton sisätiloihin herättää arvelun, että tämän katumaasturin ovat suunnitelleet sellaiset ihmiset, jotka käyttävät arjessaan autoa. Vesipulloille, kertakäyttömukeille ja pikkuesineille on käteviä säilytyspaikkoja. USB-latauspisteitä on useita, ja edessä matkapuhelimen langaton lataus. Bluetoothin voi yhdistää samaan aikaan kahteen mobiililaitteeseen.

Istuimet ovat leveät ja miellyttävät. Sisätiloissa kaikki on suunniteltu helpoksi. 7-paikkaisessa versiossa takapenkille kulkeminen on vaivatonta, kun nappia painamalla keskirivi sekä siirtyy eteenpäin että selkänoja taittuu.

Tavaratila on 705-litrainen, kun viisi istuinta on käytössä. Jos kakkosrivin istuimet siirtää aivan etuasentoon, tavaratila kasvaa 910-litraiseksi.

Kuljettajan työpisteessä ei ole sorruttu hienosteluun. Hallintalaitteet ovat perusratkaisuja, mutta 12,3-tuumainen digitaalinen mittaristo edustaa uusinta teknologiaa.

Myös etuistuinten väliin on sijoitettu turvatyyny.

Auton voi pysäköidä sisällä istumatta pelkällä avaimella, jossa on painike eteen ja taakse liikkumiseen. Esteen havaitessaan järjestelmä pysäyttää auton automaattisesti. Timo Nieminen

Kia Sorenton varustelussa on muutama yllätys, joita ei tämän koko- ja hintaluokan autosta uskoisi löytävänsä.

Pysäköinti onnistuu auton avainta käyttäen, vaikka kuljettaja ei istu autossa. Avaimessa on painike eteen ja taakse ajamiseen. Auto pysähtyy kesken parkkeerauksen, jos ajolinjalle vaikkapa kävelee jalankulkija. Sorento osaa lukea pysäköintiruudun viivat.

Arkikäytössä vielä näppärämpi ominaisuus on katvealueen monitori. Kun laittaa suuntavilkun päälle, järjestelmä välittää mittaristoon näkymän viereiseltä kaistalta. Kuva on laaja, ja sitä voi käyttää luontevasti hyväkseen kaistanvaihdossa. Ajossa voi käydä melko nopeasti niin, ettei sivupeilejä edes muista katsella.

Vain osa varusteista on tietenkin vakiona. Joihinkin malliversioihin ei saa tiettyjä toimintoja rahallakaan.

7-paikkaisen Sorenton 3. istuinriville pääsee helposti, sillä yhdellä napin painalluksella keskirivin penkki siirtyy eteenpäin ja selkänoja taittuu. Timo Nieminen

Uusi Sorento on saatavana neljällä voimalinjalla, joista kolme on uusia. Jo aiemmin Sorentossa olleen 2,2-litraisen dieselin (202 hv) rinnalla uusia ovat 1,6-litrainen bensiinihybridi (230 hv) etu- ja nelivetoisena sekä myöhemmin esiteltävä 1,6-litrainen ladattava bensiinihybridi nelivedolla (265 hv).

Kaikki Sorenton voimalinjat ovat saatavina 5- tai 7-paikkaisina. Auto on aina automaattivaihteinen.

Koeajossa oleva nelivetoinen bensiinihybridi (1,6 T-GDI Hybrid AWD) on kevythybridi, sillä bensaturbo saa apua energiasisällöltään vain 1,49 kilowattitunnin akusta. Sähkö kuitenkin auttaa esimerkiksi liikkeelle lähdöissä. Koeajoversion hiilidioksidipäätöiksi kerrotaan 165 grammaa kilometrillä. Täsmällisistä kulutusluvuista Kia on vielä hiljaa, koska niitä ei ole vahvistettu, mutta ajotietokoneen mukaan koeajon kulutus pyörii 7,3–7,5 litrassa sadalla kilometrillä.

Hidastetöyssyt tuntuvat autossa melko voimakkaasti, mutta muuten koeajo ei jätä isoja epäilyjä hampaankoloon. Kiihtyvyys on isohkolle autolle kelvollinen. Ohjaus on kevyt, mutta tarkka.

Koeajoauton hinta varusteineen on 60 600 euroa.

Ohjaamossa ei ole turhaa hienostelua, sillä tavoitteeksi on asetettu arkikäytön helppous. Timo Nieminen

Kian maahantuoja tavoittelee Suomessa uudelle Sorentolle 450 kappaleen vuosimyyntiä.

Jos uusien autojen markkina lähiaikoina normalisoituu, Sorento yltää tavoitteeseen varmasti. Ellei yllä, vika taitaa olla myyjissä eikä autossa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.