Koeajossa mainio Suzuki Swace – jos yksi asia olisi toisin, tämä auto myisi Suomessa kuin mutakakku markkinoilla

Japanilaisvalmistajien yhteistyö toi markkinoille Suzuki Swacen, joka on myynnissä ainoastaan farmarimallina ja yhdellä voimalinjalla. Timo Nieminen

Timo Nieminen

Kun lähtee ensimmäisen kerran liikkeelle Suzuki Swace -farmarilla, tunne on erikoinen. Ihan kun tämän olisi kokenut jo aiemmin.

Tavallaan moni on kokenutkin. Swace on Toyotan ja Suzukin yhteistyön toinen tuotos Euroopassa. Aiemmin tullut Suzuki Across on käytännössä sama auto kuin Toyota RAV4.

Suzuki Swace puolestaan on lähes yhtä kuin Toyota Corollan farkku.

Toki tiedämme, miksi Suzuki on Toyotan kelkkaan lyöttäytynyt. Vain Euroopassa myyntiin tuleva Swace auttaa Suzukin lähemmäs EU:n vaatimia päästörajoja. Näin Suzuki saa helposti markkinoille pienipäästöisen hybridin, mihin sen oma tietotaito ei vielä olisi riittänyt.

Kaveruuden miinuspuoli on Suzukille yhtä selkeä. Koska Toyota myös on Suzukin omistaja (tosin pienellä siivulla), Toyotan on helppo sanella yhteistyön ehdot. Se johtaa siihen, että Suzuki kilpailee Swacella esimerkiksi Suomen markkinoilla melko täsmälleen samanlaista Toyotaa vastaan. Hinnoissa kuitenkin on noin 1 500 euron ero Toyota Corollan eduksi.

Mittariston värinäyttö on 7-tuumainen ja keskikonsolin näyttö 8-tuumainen. Timo Nieminen

Swacen sisätilat eivät yllätä. Ne ovat corollamaiset.

Koeajossa oleva GLX-varusteltu versio on mukava. Istuinlämmitys, ohjauspyörän lämmitys, kaksialueinen automaatti-ilmastointi ja runsas keinonahkan käyttö tuovat viihtyisyyttä. GLX-varusteluun kuuluu jopa tunnelmavalo.

Auto on tilava. Millään istumapaikalla ei jalka-, pään- tai hartiatila lopu kesken. Tavaratila on 596-litrainen. Tavaratilan pohjaa voi pitää ala- tai yläasennossa. Lisäksi pohjan voi kääntää: kangaspohja on valinta peruskäytössä, ja kumimaton voi kääntää pohjaksi likaisen tai märän lastin kuljettamiseen.

Ulkomuodoiltaan Swace eroaa Corollasta lähinnä keulamaskin ja sumuvalojen ansiosta. Integroidut kattokiskot istuvat Swaceen luontevasti.

Suzuki Swacen voimalinjaa valitsevan ei tarvitse päätään vaivata. Ainoa vaihtoehto on 1,8-litraiseen bensiinimoottoriin perustuva hybridi. Se on Toyotan jo rutinoitua hybridiosaamista, joten Suzuki jopa käyttää toyotamaista termiä itselataava hybridi.

Moottorin teho on 122 hevosvoimaa ja maksimivääntö 142 newtonmetriä. Hiilidioksidipäästöt ovat 103 grammaa kilometrillä ja yhdistetty kulutus 4,5 litraa.

Swace on hyvä ajettava. Auto ei ole ripeä, mutta perusajoon täysin riittävä.

Ajotapoja on valittavaksi kolme: Normal, Eco ja Sport. Niiden ominaisuudet kannattaa hyödyntää. Ecolla saa kulutusta pienemmäksi, mutta ripeys vähenee entisestään ja ilmastointikin toimii säästeliäämmin. Sport herättää auton virkeämmäksi, mutta kulutus kääntyy samalla ahneemmaksi. Perusajossa Normal on helppo ja yleisin valinta.

Swace on mainio auto. Aina farmarimallisena se on suomalaisten makuun. Swace kävisi hyvin kaupaksi, ellei pienemmän hintalapun Toyota Corolla -farkkuhybridi kärkkyisi isännän ottein samoilla apajilla.

Koeajossa olleen Suzuki Swacen hinta on noin 32 700 euroa.

Kokeiltu

Suzuki Swace 1,8 Hybrid GLX CVT

Itselataava hybridi, bensiinimoottori 1 798 cm3 + 3,6 kWh:n ajoakku, portaaton CVT-automaattivaihteisto, 4 sylinteriä

Kokonaisteho 122 hv (90 kW)

Vääntö bensiinimoottori 142 Nm, sähkömoottori 163 Nm

Yhdistetty kulutus 4,5l/100 km, päästöt 103 g/km

Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,1s

Pituus 4 655, leveys 1 790, korkeus 1 460, akseliväli 2 700 mm, omamassa 1 420 kg

Tavaratila 596 (1 232) litraa

Malliston lähtöhinta 29 390 euroa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut