Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta ja saat parasta keskisuomalaista uutispalvelua.

"Tämä tietää dieselmoottoreiden kuolemaa" – kova EU-päätös vei Volkswagenilta viimeisen oljenkorren ja sysää muitakin valmistajia korvauskierteeseen

EU-tuomioistuimen dieselpäätöksen sivujuonteena paljastui myös se, että laittomilla tietokoneohjelmilla on luotu niin sanottuja lämpöikkunoita. Kylmissä sääoloissa on pakokaasujen päästöjä puhdistettu vähemmän, koska niiden määrää ei ole kukaan ollut tienvarsilla mittailemassa. Riitta Kumpulainen

Timo Nieminen

Euroopan unionin tuomioistuin antoi torstaina päätöksen asiassa C-693/18 CLCV. Numero- ja kirjainyhdistelmä on sinänsä täysin mitäänsanomaton, mutta melko pitkää päätöslausumaa on autoalalla luettu hampaita kiristellen.

Päätös hautaa lopullisesti Volkswagenin yritykset päästä tulevista korvausvastuistaan dieselskandaalissa. Volkswagen oli toivonut tuomioistuimelta lausuntoa, jossa sen asentamien ja päästöjä vääristäneiden tietokoneohjelmien olisi myös todettu lisäävän dieselmoottoreiden käyttöikää.

Tuomioistuin kuitenkin tulkitsi hyväksyttäviksi vain ne lisälaitteet, jotka "suojaavat moottoria yllättävältä ja poikkeukselliselta vauriolta tai estävät ajon aikana syntyvän vaaratilanteen".

EU:n päätös siis sinetöi Volkswagenin ja myöhemmin haittaohjelmien asentamisesta paljastuneiden muiden autobrändien joutumisen maksumieheksi, kun autoja hankkineet EU-kansalaiset haastavat valmistajat oikeuteen.

Volkswagen kertoo kärsineensä huijausohjelmien paljastumisen vuoksi jo yli 30 miljardin euron tappiot. Huijaus paljastui syyskuussa 2015, mutta oikeudenkäynneille ja korvausvaatimuksille ei näy loppua.

Volkswagen-konserni on myöntänyt ohjelman asentamisen "noin 11 miljoonaan autoon". Yhtiö kuitenkin uskoi saavansa EU:sta jonkinlaisen synninpäästön siksi, että sen asentamassa ohjelmassa oleva "lämpöikkuna" pidentää moottorin käyttöikää ja on siten kuluttajien etu.

Käytännössä "lämpöikkuna" toimii niin, että dieselmoottorin päästöjä puhdistetaan sitä vähemmän mitä kylmemmässä lämpötilassa autolla ajetaan. Toisin sanoen esimerkiksi Suomen talvioloissa Volkswagenit ovat tupruttaneet päästöjä ilmeisen valtoimenaan.

Ja tässä tuleekin vastaan autoteollisuuden seuraava kuolemanlaakso. Vastaavaa "lämpöikkunaa" käyttävät dieseleissään monet autonvalmistajat.

Pian todennäköisesti alkavat dieseleiden laajat takaisinkutsut ja kiireiset korjaukset. Joissakin ensiarvioissa EU-päätöksen arveltiin jopa johtavan "dieselmoottoreiden kuolemaan Euroopassa".

Aina kärkkään ympäristöjärjestön T&E:n edustaja Jens Müller heitti heti löylyä kiukaalle.

– Tämä on historiallinen ratkaisu tuomioistuimelta. Autonvalmistajien taloudelliset voitot eivät tämän jälkeen enää mene ihmisten terveyden ja hyvinvoinnin edelle. Autonvalmistajilla ei enää ole tekosyytä tai pakotietä olla kantamatta vastuutaan dieseleiden päästöistä, sanoi Müller.

Kommentoi

Mistä tänään puhutaan?

Uutiskirjeen tilaajana saat joka päivä toimituksen valitsemat kärkiuutiset - tilaa nyt!

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut