Suomi mainittu, luvassa 100 miljoonaa tv-katsojaa – General Motors esittelee 4,5 miljoonan euron Super Bowl -mainoksessaan myös Pohjoismaita

General Motorsin tv-mainoksessa näyttelijä Kenan Thompson ja muusikko-näyttelijä Awkwafina päätyvät Norjaan pyrkiessään Suomeen. General Motors

Timo Nieminen

Ensi yönä pelattava amerikkalaisen jalkapallon NFL-liigan loppuottelu on jättitapahtuma, jonka mittasuhteita on Suomessa vaikea ymmärtää. Vaikka loppuottelua seuraavien tv-katsojien määrä on viime vuosina ollut hieman laskussa, tammikuun 2020 katsojamääräksi mitattiin Yhdysvalloissa 99,9 miljoonaa ihmistä. Katsojamäärän ennustetaan tänä vuonna hieman nousevan.

Yksi sivujuonne Super Bowlissa on aina ollut autonvalmistajien kisa tv-mainonnassa. Esille on yritetty nousta tekemällä melko rohkeita mainospätkiä.

Super Bowl -finaaliin ostettu mainosaika on tietenkin pitänyt käyttää hyvin, sillä noin sadan miljoonan ihmisen tavoittaminen ei lohkea ilmaiseksi. Tänä vuonna 30 sekunnin mainos NBC:n välittämän finaalin tv-lähetyksessä maksaa 5,5 miljoonaa dollaria eli noin 4,5 miljoonaa euroa.

Koronapandemia on jättänyt jälkensä Super Bowlin automainontaan. Useina vuosina mainoksen ostaneista autobrändeistä esimerkiksi Audi, BMW, Kia, Hyundai, Genesis, Lexus, Mercedes-Benz ja Porsche ovat säästösyistä nyt luopuneet mainonnasta.

Tällä kertaa ovat brändeistä esillä vain Cadillac, Jeep ja Toyota. Lisäksi Cadillacin valmistaja General Motors on ostanut toisen spotin, jossa se esittelee suunnitelmiaan autojensa sähköistämisestä.

General Motorsin sähkölinjan mainos on pohjoismaalaisittain kiinnostava. Mainoksessa seikkaillaan näyttelijä Will Ferrellin johdolla Pohjoismaissa. Mainoksen ideana on innostaa amerikkalaiset sähköautoiluun esittämällä faktoja sähköautojen huikeasta läpimurrosta Norjassa.

Sivurooliin pääsee myös Suomi, kun toinen Amerikasta kohti Norjaa lähtevistä GM:n autoista päätyy muka Suomeen. Ferrell sen sijaan löytää itsensä Ruotsista.

Mainos on hauska ja ainakin pohjoismaalaisiin katsojaan tehoava. Sen jälkeen tosin jää miettimään, kuinka General Motorsin autot hallitsevat navigoinnin. Mainoksessa Cadillac Lyriq ja GMC Hummer EV päätyvät eri maahan kuin mihin olivat matkalla.

No, mainos on mainos.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut